چکیده:
یکی از اساسی ترین مسایلی که جوامع امروزی با آن مواجهه اند ، اعتماد اجتماعی است و به عبارتی یکی از ابعاد بسیار مهم زندگی بشری را تشکیل می دهد ، به طوری که بشر امروزین بدون اعتماد اجتماعی تا حد زیادی قادر به حیات اجتماعی نیست .. سرمایه اجتماعی به مثابه نوعی روغن اجتماعی است که در مناسبات بین افراد نقش ایفا می کند ؛ یعنی در عین تسهیل کنندگی مناسبات ، چسبندگی هم ایجاد می کند ؛ به عبارتی هم چسب اجتماعی است و هم روغن اجتماعی . از یک سوی بسیاری از زبری های مهره های اجتماعی ؛ یعنی افراد و واحدها را که در اصطحکاک با هم قرار می گیرند را تسهیل می
کندو از بین می برد . و در عین حال همچون یک چسب اجتماعی افراد را در کنار هم و در یک محیط اجتماعی متعامل نگه می دارد .در سال های اخیر موفقیت و اثربخشی سازمان ها در پرتو تولید و بازتولید سرمایه اجتماعی مورد توجه اندیشمندان بوده است . یه طوری که استفاده بهینه از سرمایه مالی ،فیزیکی و انسانی در سازمان بدون بدون سرمایه اجتماعی امکان پذیر نیست . در این نوشتار ، به تحلیل مفاهیم و مولفه های سرمایه اجتماعی ، سازمانی پرداخته شده است
خلاصه ماشینی:
مفهوم سرمایه اجتماعی به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع باارزش اشاره دارد و با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا میشود در غیاب سرمایه اجتماعی، سایر سرمایهها اثربخشی خود را از دست داده و پیمون راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار میگردد.
1- بعد ذهنی این بعد سرمایه اجتماعی ، مولفه هایی همچون مشارکت ، اعتماد ، تعاون ، همکاری ، ارزش ها و هنجارهای مشترک ، باورها و عقاید مشترک و الگوهای رفتاری مشترک در جامعه یا گروه را در بر می گیرد که باعث می شود کنش های متقابل بین افراد آن جامعه و گروه تحت تاثیر قرار گیرد و افراد را به سوی اقدامی جمعی سوق دهد .
دلا پورتا و دیانی به دو رویکرد اصلی در توضیح عمل جمعی و همکاری اشاره کرده اند که یکی رویکردهای مبتنی برساخته شدن هویت در طی کنش اجتماعی و دیگری مبتنی بر توضیحات نظریه انتخاب عقلانی و عوامل انگیزشی ( فاین ، بن :1385 ) عناصر و مولفه های سرمایه اجتماعی سرمایه اجتماعی دارای ابعاد و مولفه های فراوانی است که متناسب با فرهنگ جامعه می باشد ، مولفه هایی چون اعتماد ، مشارکت در نهادهای مدنی و موسسات خیریه ، ارتباطات مناسب با دیگران ، تعهد و مسئولیت ، همکاری و روحیه گروهی و احساس هویت جمعی در این زمینه مد نظر می باشد .
بنابراین ، سرمایه اجتماعی یکی از عوامل مهم ایجاد ارتباطات موثر بین افراد و در نتیجه ، تقویت خلاقیت و نوآوری در سازمان هاست (Rocco &Shucked ,2012 ).