چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی جریان های فکری در قرون وسطی میباشد. روش مطالعه از نوع کیفی مروری – تحلیلی بوده است که با جستجو در مقالات علمی وکتابهای مختلف و اینترنت به تدوین آن پرداخته شده است. قرون وسطی در تاریخ اروپای غربی یکی از مهمترین مراحل تاریخی است که از 400 میلادی تا 1400 میلادی را در بر میگیرد. در بعضی از موارد از قرون تیره یاد میشود که از ویژگیهای آن تاریک اندیشی، اختناق و حاکمیت اولیاء و اصحاب دین در مناسب مختلف است. در این دوران دین به عنوان یک مکتب کلی بر تمام جامعه سیطره انداخته و هیچ حرکتی خارج از این مساله قابل تبیین نیست. دین نوعی اقتدار همه گیر دارد و حوزه سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ و افراد را تحت نظارت و کنترل دقیق خود دارد. دین مسیح با
انحرافاتی که داشت باعث به وجود آمدن دیدگاهای اسکولاستیکی در این دوره شده بود تلفیق علم با تعالیم تحریف یافته کلیسا باعث مسدود نگه داشتن اندیشه انسان در جهت خطوط فکری کلیسا که در جامعه آن زمان وجود داشت شده است.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: قرون وسطی، آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت مقدمه قرون وسطی در تاریخ اروپای غربی یکی از مهمترین مراحل تاریخی است که از ۴۰۰ میلادی تا ۱۴۰۰ میلادی را در بر میگیرد.
آموزش و پرورش در قرون وسطی دکتر کاردان (1381، صص70-66) آموزش و پرورش در این دوران را به سه دوره کلی زیر تقسیم کرده و به توضیح آنها میپردازد: 1- از سده پنجم تا اواخر سده هشتم: نخستین مدارس در کنار نهادهای دینی دایر میشود و غرض آنها در وهله اول تربیت راهبان و سپس مبلغان دینی بود.
و از آنجاییکه در این پژوهش هدف بررسی قرون وسطی ، و نیز بررسی و تحلیل تاریخ تعلیم و تربیت بود پژوهشگر از روش تحلیل محتوا استفاده کرده است.
در دائرةالمعارف بریتانیکا آمده است : اصطلاح قرون وسطی کاملا جدید است و آن از طرف نویسندگانی که درباره ی این دوره کار میکردند جعل شده و مبین اختلافی است که آنان بین قرون بعد از سقوط دنیای قدیم با عهد خود احساس میکردند، چه نسبت به ایشان جهان یونان قدیم و روم نزدیکتر و قابل فهم تر از اروپایی بود که تحت انقیاد سیستم مذهبی اداره میشد.
فلسفههایی دوره که پیش از یونان مآبی به ویژه اخلاق رواقی بود و این و این فلسفهها نیز افکار رومیان را از توجه به تربیت عقلی و پرداختن به معقولات باز میداشت زمینه را برای جبرگرایی و حتی خرافات و نوعی صوفیگری آماده میساخت این نضع فکری تا مسیحی شدن امپراطوری روم و حتی تا آغاز سدههای میانه در مغرب زمین ادامه داشت و به اشاعه رهبانیت آموزش و پرورش کلیسایی کمرک کرد( کاردان، ۱۳۸۸: ۴۹).