چکیده:
شناخت ویژگیهای حملونقل استانها میتواند به برنامهریزی اقتصادی مناطق کمک کند.این مقاله با استفاده از تحلیل دادهها و شاخص ضریب مکانی 2 اقدام به تبیین وضعیت بخشهای اقتصادی استان برای شناسایی ویژگیهای حملونقل مورد نیاز آن کرده است.بررسی وضعیت بخش حملونقل استان و مقایسه ویژگیهای آن با دیگر استانهای کشور از دیگر اهداف این مقاله است.نتایج تحقیق که بر اساس (1).این مقاله از یافتههای طرح تحقیقاتی«ارزیابی و شناخت وضعیت موجود حملونقل استان مازندران» موضوع قرداد شماره 4914/14 مورخ 22/12/80 سازمان مدیریت و برنامهریزی استان مازندران با دانشگاه مازندران تهیه شده است. حساب تولید استانهای کشور در سال 1379 بهدست آمده، حاکی از آن است که این استان در زمینه حمل مسافر از رفتوآمد مداوم مسافر برخوردار است.در زمینه بار نیز بهدلیل کشاورزی بودن منطقه و عدم توسعه کارخانجات صنعتی در آن، استان به صادرکننده کالاهای کشاورزی و واردکننده کالاهای صنعتی تبدیل شده که در نتیجه حملونقل متناسب با آن مورد نیاز است.همچنین حملونقل جادهای و به خصوص ریلی استان در مقایسه با کشور از مزیت نسبی برخوردار است اما به دلایلی چون پراکندگی جمعیت، مسائل جغرافیایی و فقدان زیر ساختهای لازم، عمده جابهجاییهای بار و مسافر استان به صورت جادهای انجام میشود و سهم حملونقل ریلی در این استان بسیار اندک است.
Getting informed on the characteristics of provincial transportation could be helpful in regional economic planning. This paper tries to describe the situations in provincial economic sectors through data analysis and location quotient in order to identify the necessary characteristics of transportation. It also attempts at examining transportation status of the province and comparing its characteristics with those of other provinces. The results of the research، conducted on the basis of the production accounts of the Irans provinces within 2000، show that Mazandaran provinces passengers transportation is continual. In respect to cargo، as the province is an agricultural region and industrial factories are not so developed there، Mazandaran has turned into an exporter of agricultural products and importer of industrial items; hence there is a need for an appropriate transportation system to meet the requirements. Meanwhile، road and especially railroad transportation in Mazandaran province have relative priority compared to the whole country. But because of reasons such as population distribution، geographical issues and insufficient infrastructures، the main part of passenger and cargo transportation in Mazandaran province is by road and the share of railroad transportation in the province is little
خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب، این پرسشها پیش میآید نخست آنکه، موقعیت بخش حملونقل از لحاظ تولید و ایجاد ارزش افزوده در استان چگونه است؟دوم آنکه، با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی استان نیازهای آن در حملونقل کالا و مسافر چیست؟سوم آنکه، ترکیب شیوههای مختلف حمل بار و مسافر در استان چیست و وضعیت آن در مقایسه با دیگر استانهای کشور چگونه است؟ با این مقدمه، این مقاله در پی تعیین موقعیت بخش حملونقل از لحاظ ارزش ستانده و ارزش افزوده در بین دیگر بخشهای استان است.
6. یافتههای تحقیق نتایج حاصل از محاسبات انجام شده براساس اطلاعات حاصل از مرکز آمار ایران نشان میدهد که این استان در سال 1379 با دارا بودن 24/4 درصد جمعیت کشور 2 و 5/3 درصد تولیدات آن، در ردیف ششمین استان کشور از حیث ارزش تولیدات قرار داشته است.
سهم ارزش افزوده انواع حملونقل در ارزش ستانده مازندران و کشور و مقایسه آن با کل بخشهای اقتصاد در سال1379 مأخذ:یافتههای تحقیق براساس حسابهای ملی ایران، حسابهای منطقهای حساب تولید استانهای کشور 1379، مرکز آمار ایران.
یک مقایسه گذرا بین جدول 3 و 5 نشان میدهد که با وجود سهم بالاتر ارزش افزوده به ارزش تولیدات در حملونقل ریلی استان در مقایسه با سهم مشابه در کشور؛سهم ارزش تولیدات این نوع از خدمات حملونقل به دلیل فقدان زیرساختهای مورد نیاز در جابهجایی کالا و مسافر بسیار پایین است.
بالاتر بودن سهم ارزش افزوده در ارزش تولیدات حملونقل استان در مقایسه دیگر استانهای کشور سبب شده است تا سهم ارزش افزوده در ارزش تولیدات بخش حملونقل مازندران به مراتب بزرگتر از مقدار متوسط این سهم در دیگر بخشهای اقتصادی استان گردد."