چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل ارتباط متقابل بر کاهش خشم و عصبیت دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر رشت است. این پژوهش نیمه تجربی بر روی 60 نفر از دانش آموزانی که در آزمون پرخاشگری (AGQ) نمره بالایی بدست آورده بودند، اجرا گردید. این نمونه از طریق گزینش تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه همتا (گروه آزمایش و گروه گواه) تقسیم شدند، آموزش گروهی به شیوه تحلیل ارتباط متقابل که بر طبق مجموعه مفاهیم این نظریه تهیه شده بود، طی 8 جلسه ی 90 دقیقه ای و هفته ای یک بار به گروه آزمایش ارائه و طی این مدت گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت ننمودند. بعد از اتمام آموزش پس آزمون بر روی دو گروه اجرا گردید. اطلاعات مذکور با استفاده ازتحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که اختلاف معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل و جود دارد ( P->0/0001)، به عبارت دیگر مداخله آزمایشی (آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل ارتباط متقابل) موجب کاهش خشم و عصبیت در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شده است.
The main objective of this research is to investigate the effectiveness of group training، based on transactional analysis affecting the anger and neurotically of the girl students of grade one in high school ،in the city of Rasht. this experimental research was carried out on 60 individuals from those students who were rated “high” in aggression test(AGQ).This sample was selected through the phased random selection and it was divided in two equal groups (experimental and control group)، randomly. subsequently، the group training program was represented to the experiment group، after the method of transactional analysis ،based on the assembly of concepts، within 8 ninety-minute sessions for each week ، and during this period، no interference was imposed on the control group. Then، after the end of training، the AGQ-test(post-test) was applied to both experiment and control groups، simultaneously and under the identical circumstances. the obtained information from the pre-test and post-test were analyzed using the statistical covariance.The additional obtained results suggested that there was a significant difference between the experimental and control groups(P=0.0001). In other words، the experimental interference (group training based on the transactional analysis) has given rise to reduce the anger and neurotically in experimental group.
خلاصه ماشینی:
درصورتيکه خشم به طور صحيح مديريت شود به ما انرژي ميدهد تا در جهت رسيدن به ١-Anger ٢-Nuoreticly 3-York ٤-Grasham اهدافمان فعاليت کنيم يا به مسائل و مشکلات رسيدگي نماييم ، خشم درصورتيکه متعادل باشد به کنترل اوضاع کمک ميکند اما اگر به شيوهاي غلط ابراز نماييم يعني سبب واکنش هاي غضب آلود و پرخاشگرانه گردد، نه تن ها مشکل حل نشده باقي ميماند بلکه بيشتر هم ميشود و مهم ترين اثر منفي آن اختلال در ارتباط با ديگران و مشکلات دستگاه داخلي بدن را باعث مي- شود (بتوين ١، ٢٠٠٧).
شيوه تحليل ارتباط متقابل در اين پژوهش نوعي روش درماني طراحيشده بر اساس اصول و مفاهيم اساسي نظريه تحليل ارتباط متقابل است که شامل : خودشناسي، آسيب شناسي شخصيت ، تحليل تبادلي، تقويت من بالغ ، کنترل من والد، ارضاء من کودک، نوازش، سازماندهي به زمان و پيش نويس زندگي است و پژوهشگر سعي بر آن دارد تا با آموزش گروهي تحليل ارتباط متقابل موجب کاهش خشم و عصبيت شود.
فرضيه اول: آموزش گروهي مبتني بر ارتباط متقابل موجب کاهش خشم و عصبيت دانش آموزان دختر ميشود.
در راستاي تفسير يافته ها چنين به نظر ميرسد که اثربخشي آموزش گروهي مبتني بر تحليل ارتباط متقابل بر کاهش خشم و عصبيت در دانش آموزان را ميتواند به دلايل منطقي زير نسبت داد: يافته هاي حاصل از اين پژوهش با نتايج ماين و آمبروس (١٩٩٩).