چکیده:
هدف: هدف این پژوهش تعیین نیازهای مسیرشغلی کودکان پیش دبستانی بود.
روش: این مطالعه از نوع پژوهشهای توصیفی است. به منظور نیازسنجی» ۳۷۷ نفراز
والدین کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای
انتخاب شدند. جمع آوری دادهها به وسیلهی پرسشنامه محقق ساخته 91 سوالی نیازهای
مسیر شغلی کودکان پیش دبستانی صورت گرفت. روش آماری مورداستفاده در سطح آمار
توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی تی مستقل بود. یافتهها:
پس از تجزیه و تحلیل دادههای توصیفی» نیازهای مسیر شغلی کودکان پیش دبستانی به
ترتیب اولویت دلبستگی و نیازهای عاطفی کودکان» اعتماد مسیر شغلی» کنترل مسیر
تاثیر الگویی والدین» خودآگاهی, دغدغه/کنجکاوی مسیر شغلی و افزایش دانش
والدین از مسیر شغلی کودکان به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد که بین دو جنس
دخترو پسرو دامنه سنی ۵-۶ و ۶-۷ سال از نظراولویت نیازهای مسیرشغلی کودکان
پیش دبستانی تفاوت معناداری وجود ندارد (p>0/05) نتیجه گیری: از یافتههای این
پژوهش میتوان در برنامههای رشد مسیرشغلی و آموزش مسیر شغلی کودکان
پیش دبستانی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
همچنین نتایج نشان داد که بین دو جنس دختر و پسر و دامنه سنی 6-5 و 7-6 سال از نظر اولویت نیازهای مسیر شغلی کودکان پیش دبستانی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P<).
حیطههای هریک از گویهها در کنار آن مشخص شده است و با توجه به میانگین هر گویه و اینکه 4 مورد از این 10 گویه مربوط به دلبستگی است، میتوان گفت دلبستگی و نیازهای عاطفی در مسیر شغلی کودکان پیش دبستانی از اولویت بیشتری برخوردار است.
در خصوص سوال دوم پژوهش معنادار بودن تفاوت اولویت نیازهای مسیر شغلی کودکان برحسب جنسیت و دامنهی سنی بر اساس آزمون تی مستقل مورد بررسی قرار گرفته که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها در جداول 3 و 4 آورده شده است.
افزایش دغدغه و کنجکاوی در مسیر شغلی کودکان پیش دبستانی در اولویت ششم قرار گرفت.
نیازی که در اولویت هفتم قرار گرفت، افزایش دانش و اطلاعات والدین از مسیر شغلی کودکان پیش دبستانی بود.
با توجه به نتایج این پژوهش افزایش دانش و اطلاعات والدین از مسیر شغلی کودکان، از جمله نیازهای مسیر شغلی کودکان پیش دبستانی است.
همچنین در این پژوهش میان اولویت نیازهای مسیر شغلی کودکان پیش دبستانی برحسب دامنه سنی(6-5 و 7-6 سال) تفاوتی یافت نشد.
The development of elementary-aged children’s career aspirations and expectations, professional school counseling.
Contributions of psychological separation and parental attachment to the career development process.
The influence of psychological separation and parental attachment on the career development of adolescent women.
Journal of Counseling & Development, 73(2), 159-166.