چکیده:
نوجوانی به عنوان مقطعی بحرانی از تحول و زمینه ایبنیادی برای تکوین ،هویت بـیش از همـه در نظریه روانی – اجتماعیاریکسون ، تبلوریافته است . مارسیا در پیگیری مفهوم هویت در نظر اریکسون ، روندهایی در شکل گیری اشکال مثبت و منفی هویت بر مب ای بحران و تعهد تعیین کرد؛ در پرسش نامه سنجش هویت ب یون و آدامز مشخصا چهار سنخ هویت موفق ، معـوق ، زودرس و آشـفته کـه پایـه هـای مفهومی و عملیاتی آنها از سوی اریکسون و مارسیا وارسیو مشخص شده بود، تنظـیم شـده اسـت . بـر اساس این پرسشنامه ، پژوهش های گسترده ای در سراسر جهان به عمل آمده است . در پژوهش حاضر نیز با ابزار مذکور به بررسی سنخ هویتی دانشجویان خوابگاهی دانشگ ه های دولتی شهر تهران مبادرت شـد.
نتایج نشان داد که تقریبا هویت زودرس بیشترین میزان هویتی دانشجویان و هویت معـوق در کمتـرین حد آن است ، این در حالی است که اریکسون به اقتضایویژگی جستجوگری این نـوع هویـت و انتظـار تناسب آن با اقتضای دانشجویی ، بر ین تصور بود که هویت معوق بیشترین هویت دانشجویی را تـشکیل میدهد و مارسیا تصور می کرد فرصت دانشجویی موجب تغییر و تبدیل هویت انفعالی و تقلیدی زودرس به هویت هایپیشرفته خواهد بود. میزان سنخ هایهویتی چهارگانه در بعدهای کلی ، ایدئولوژیک و بـین فردی در سطوح سنی ، جنسیتی، مقطع تحصیلی دانـشجویان و تحـصیلات والـدین نیـز مـورد بحـث و بررسی قرار گرفت .
خلاصه ماشینی:
مارسيا درپيگيري مفهوم هويت در نظراريکسون ، روندهايي در شکل گيري اشکال مثبت و منفي هويت بر مبناي بحران و تعهدتعيين کرد؛ در پرسش نامۀ سنجش هويت بنيون و آدامز مشخصا چهار سنخ هويت موفق ، معـوق ، زودرس و آشـفته کـه پايـه هـاي مفهومي و عملياتي آنها ازسوي اريکسون و مارسيا وارسيو مشخص شده بود، تنظـيم شـده اسـت .
جدول ٢:خلاصۀ نتايج آزمون Ȥ٢ چندمتغيري مربوط به بررسي رابطۀبين پايگاه هايهويتي کلي ، ايدئولوژيک و بين فرديو متغير جنسيت (رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور بررسي ميزان تفاوت بين فراوانـيهـاي مـشاهده شـده و مـورد انتظـار دو متغيـر جنسيت و نوع هويت کلي، ايدئولوژيک و بين فردي آزمودنيها، آزمون χ٢ محاسبه و در جـدول بالا ارايه شده است .
همچنـين بـر اسـاس نتايج مندرج در جدول در خصوص فراوانيهاي مشاهده شده و مـورد انتظـار متغيرهـاي مـورد بررسي ، ميتوان نتيجه گرفت که بيشترين تفاوت هـا مربـوط بـه هويـت هـاي آشـفته ، موفـق و زودرس است .
جدول ٤:خلاصۀ نتايج آزمون Ȥ٢ چندمتغيري مربوط به بررسي رابطۀ بين پايگاه هاي هويتي کلي، ايدئولوژيک و بين فرديو متغير سن (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج حاصل از آزمون ٢ جهت مقايسۀ فراوانيهاي مشاهده شـده و مـورد انتظـار در هـر سه بعد هويتي کلي ، ايدئولوژيک و بين فردي و سن دانـشجويان در جـدول شـمارة ٤ بـه طـور خلاصه ارايه شده است .
جدول ٥:خلاصۀ نتايج آزمون Ȥ٢ تک متغيري مربوط به بررسي رابطۀبين (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول شمارة ٥بيان گر تفاوت معنادار سه گروه سني (١٨تا ٢١، ٢٢ تـا ٢٥، ٢٦ تـا ٣٠)در هويت هاي آشفته ، زودرس و موفق است .