چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بازی درمانی بر روی کاهش نشانگان اختلال سوگ اجرا گردید.
روش: پژوهش از نوع طرح های نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل است که در زمره ی تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. جامعه ی این پژوهش شامل کودکان سوگوار دبستانی بین سنین 10-7 ساله ی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال 1393 در شهرستان شیراز است. نمونه گیری به روش هدف مند، از میان این کودکان صورت گرفت. تعداد 45 نفر از میان آن ها از طریق برنامه ی غربالگری توسط تیم متشکل از روانشناسان و مشاوران کمیته امداد امام خمینی(ره)، دچار اختلال سوگ تشخیص داده شدند و از بین این 45 کودک تشخیص داده شده توسط مشاوران کمیته امداد،30 کودک به عنوان نمونه ی مقدماتی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات و تعیین میزان اثربخشی این شیوه از پرسشنامه ی مقیاس سوگ طولانی مدت کودکان (IPG-C) که توسط اسپویچ و همکاران (2011) تدوین شده است، استفاده گردید. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان می دهد که میانگین نمرات نشانگان اختلال سوگ در گروه آزمایش کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل داشت. (p<0/001). نتیجه گیری: در نتیجه آموزش(بازی درمانی) کودکان بر کاهش نشانه های سوگ موثر بوده است. لذا توجه به بازی درمانی به عنوان یک روش درمانی در کار با کودکان مفید بوده و می توان از این شیوه درمانی برای کمک به سلامت و بهداشت روانی کودکان استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
تعداد 45 نفر از این کودکان از طریق برنامهی غربالگری توسط تیم متشکل از روانشناسان و مشاوران کمیته امداد امام خمینی(ره)، دچار اختلال سوگ تشخیص داده شدند و از بین آنها، 30 کودک به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دوگروه آزمایشی و گواه گمارده شدند.
بنابراین توجه به بازی درمانی به عنوان یک روش درمانی در کار با کودکان مفید است و میتوان از این شیوه درمانی برای کمک به سلامت و بهداشت روانی کودکان استفاده این مقاله برگرفته از نتایج پایاننامهی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه الزهرا میباشد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بازی فرصتی برای ابراز نگرانیهای کودک فراهم میکند و منجر به بهبود درک و فهم، سلامت احساسی (عاطفی) و سازگاری در کودکان میشود.
نتیجه این پژوهش نشان داد که بازی درمانی گروهی متمرکز بر نشانههای سوگ و آسیب میتواند در کاهش نشانههای رفتاری و نشانههای اختلال استرس پس از سانحه زلزله و سوگ موثر باشد.
Inventory of Prolonged Grief for Children به تصویر صفحه مراجعه شودابزار پژوهش نشانههای سوگ در این پژوهش توسط مقیاس سوگ طولانی مدت کودکان (IPG-C) که توسط اسپویچ و همکاران (2011) تدوین شده است، اندازه گیری شد.
نتیجهی این پژوهش نشان داد که بازی درمانی گروهی متمرکز بر نشانههای سوگ و آسیب میتواند در کاهش نشانههای رفتاری و نشانههای اختلال استرس پس از سانحه زلزله موثر باشد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تشکیل گروههای حمایتی در مدرسه که با ادغام تکنیکهای بازی درمانی کودکان را به ابراز عاطفی تشویق میکرد در این زمینه بسیار مؤثر است و منجر به کاهش نشانگان اختلال سوگ شده است.