چکیده:
زمینه: مدیریت کلاس یکی از مهمترین چالشهای آموزشی در مدارس است. اگر مدیریت کلاس به خوبی انجام نگیرد، حتی اگر معلمان به خوبی از مهارتهای تدریس برخوردار باشند باز هم برقراری ارتباط در جریان تدریس مختل میشود. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس مبتنی بر خلاقیت با کیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب دانش آموزان انجام شده است. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر یک طرح توصیفی از نوع همبستگی بودهاست. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان ورامین در سال تحصیلی 96-95 است که این تعداد برابر 7100 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 364 نفر تعیین شد. جهت گردآوری داده های لازم از سه پرسشنامه مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986)، پرسشنامه اضطراب (BAI) از آیرون برگ و همکارانش (۱۹۹۰) و پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک (2000) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها محتوایی و پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شده است. داده ها توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: ضریب همبستگی بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا و اضطراب دانش آموزان برابر با 410/ 0- میباشد که در سطح 99 درصد معنادار است (01/ 0 > P ) . علاوه براین ضریب همبستگی بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا و کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان برابر با 529/ 0 میباشد که در سطح 99 درصد معنادار است (01/0P< ). نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد از بین سبکهای مدیریت کلاس تنها بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا که ارتباط نزدیکی با خلاقیت دارد با میزان اضطراب دانش آموزان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، از بین سبکهای مدیریت کلاس تنها بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا با کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Background: Classroom management is one of the most important educational challenges in schools. If classroom management does not work well, even if teachers have good teaching skills, communication in the course of teaching is also impaired.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between classroom-based classroom management and quality of life in school and student anxiety.
Method: The research method of this study was a descriptive-correlational design. The statistical population of the study includes all students in the first grade of high school in Varamin city in the academic year of 1995-96, which are 7100 people. The sample size was 364 people using the Morgan table. For collecting data, three Wolfgang and Glickman classes’ management questionnaires (1986), Anxiety Inventory (BAI) from Airon Berg et al. (1990) and Quality of Life Questionnaire at Anderson and Brock School (2000) were used. Validity of the questionnaires was content and their reliability was calculated and validated by Cronbach's alpha. Data were analyzed by SPSS software.
Results: The correlation coefficient between the classroom of interactive classroom management and students' anxiety was -0.410, which is significant at 99% level (P <0.01). In addition, the correlation coefficient between the interactive classroom management style and the quality of life in the students' school is 0/529, which is significant at 99% level (P <0.01).
Conclusion: The results of this study showed that there is a negative and significant relationship between the classroom management styles only between the interactive classroom management style that is closely related to creativity and students' anxiety level. Also, there is a positive and significant relationship between classroom management styles only between interactive classroom management style and quality of life in students' schools.
خلاصه ماشینی:
"افزون بر این، در این شرایط دانشآموز بدون آن که نسبت به مقررات انضباطی حالت دفاعی داشته باشد از آزادی عمل برخوردار است (مارتین و بالدوین، 1998؛ خدایاری فرد، 1391)، بر مبنای سبک مدیریت کلاس غیر مداخله گرایانه یا دانش آموز محور، در صورت وجود یک محیط پرورش دهنده و غیر قضاوتی و واکنشی و یا حضور معلمی که رشد اجتماعی و بلوع آنان را تسهیل می کند، خود کودکان می توانند توانایی خود را برای رفتار مناسب تشخیص دهند (ولفگانگ و گلیکمن، 1986).
نتایج آزمون رگرسیون (رجوع شود به تصویر صفحه) در نهایت معادله رگرسیونی محاسبه شده در این پژوهش به شرح زیر است: (سبک مدیریت کلاس تعاملگرا * 129/0)+696/83=کیفیت زندگی در مدرسه 7- آیا میزان اضطراب دانش آموزان را بر اساس سبک مدیریت کلاس تعاملگرا (مبتنی بر خلاقیت) میتوان پیشبینی کرد؟ در حقیقت در این بخش به دنبال بررسی رابطه بین متغیر وابسته (اضطراب) و متغیر مستقل (سبک مدیریت کلاس تعاملگرا) هستیم.
نتایج آزمون رگرسیون (رجوع شود به تصویر صفحه) در نهایت معادله رگرسیونی محاسبه شده در این پژوهش به شرح زیر است: (سبک مدیریت کلاس تعاملگرا * 300/0)= اضطراب بحث و نتیجه گیری هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس مبتنی بر خلاقیت با کیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب دانش آموزان است.
در این تحقیق نشان داده شد که بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا (مبتنی بر خلاقیت) با میزان اضطراب دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان ورامین ارتباط منفی و معناداری دارد."