چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های تشکیل دهنده تصویر دانشجویان از دانشگاه و همچنین بررسی میزان اهمیت و نقش این مولفه ها از نظر آنان بود. رویکرد پژوهش از نوع آمیخته (اکتشافی) بود. در بخش کیفی از روش پژوهش پدیدارشناسی توصیفی کلایزی و برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 6 دانشکده با رشته های تحصیلی مختلف بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و فرایند جمع آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. نتایج پژوهش در بخش کیفی شامل سه طبقه توصیفی وضعیت آموزشی (کمی و کیفی)، وضعیت پژوهش و امکانات رفاهی و تسهیلات اسکان و روش پژوهش در بخش کمی توصیفی- پیمایشی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته و شامل 9 بخش و محتوای آن برگرفته از داده های بخش کیفی و ادبیات موضوع بود. ضریب پایایی برای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 874/0 به دست آمد. جامعه آماری در بخش کمی 270 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان بودند که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران انتخاب شدند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS و با بهره گیری از آماره های توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد که سوالات پرسشنامه برای معرفی مولفه های تشکیل دهنده تصویر سازمانی دانشگاه دارای برازش مطلوبی بودند و نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بعد اسم و رسم و قدمت دانشگاه بیشترین و بعد هزینه های دانشگاه کمترین اهمیت را در شکل دادن به تصویر دانشگاهی دانشجویان داشته است. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که میان بیشتر ابعاد تشکیل دهنده تصویر دانشگاهی دانشجویان در ارتباط با یکدیگر رابطه معنادار وجود دارد و نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بر اساس تفکیک جنسیت فقط در بعد اجتماعی میان دانشجویان زن و مرد اختلاف معنادار وجود دارد. در تفکیک بر اساس مقطع تحصیلی هم در بعد کارکرد اجتماعی و هم هزینه های دانشگاه میان دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تفاوت معنادار وجود داشت.
The purpose of this study was to identify dimensions and components of university image and evaluating its importance and the role of each based on students' perspectives. A mixed-exploratory research method approach was chosen for this study. In qualitative section، Colaizzi's descriptive phenomenology and semi-structured interviews were used for data collection. Twenty student in 6 colleges at University of Kurdistan participated in this study. The process of data collection continued until the data reaches saturation. The results of the qualitative part consisted of 3 categories: 1) educational status (quantitative and qualitative)، 2) research status and 3) welfare and dormitory facilities. In quantitative part، descriptive research method was used. A self-made questionnaire consisting of 9 parts was developed. The content of the research tool was derived from qualitative data and the literature. Reliability coefficient was obtained for the questionnaire by using Cronbach alpha (α= .754). Statistical sample in the quantitative part included 270 graduate students that studied in 6 colleges. Data were analyzed by using SPSS and AMOS softwares and utilizing descriptive and inferential statistics. The results of factor analysis showed that the questionnaire for the presentation of the constituent components of university organizational image had a good fit. Friedman test results revealed that university's reputation، tradition and antiquity had the most and the costs had the least significance effects in forming university image. Furthermore، correlation test results revealed that there are significant relations between most dimensions of university image. Independent t-test results indicated that-on the basis of gender segregation-there are significant differences among male and female students just in social function dimension. But، on the basis of educational level segregation، there are significant differences between undergraduates and graduate students in two social function and university costs dimensions.
خلاصه ماشینی:
براي مواجهه با تغييرات اجتماعي ، اقتصادي و سياسي ، دانشگاهها مجبورند براي ايجاد و حفظ برندهاي قوي خود بيشتر در فعاليتهاي بازاريابي درگير شوند و به منظور افزايش آگاهي و دانش خودشان و برنامه ريزي براي دورههاي آموزشي درون دانشگاه (رشته ها و گرايشها) از حجم وسيعي از پيشنهادها استفاده کنند McPherson) (٢٠٠٩ ,Savani &Ali-Choudhury, Bennet ;١٩٩٨ ,Schapiro &.
جدول ١- آلفاي محاسبه شده براي تعيين پايايي پرسشنامه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همچنين در بخش کمي پژوهش براي پاسخگويي به سؤالات دوم از آزمون آماري غيرپارامتريک فريدمن براي نشان دادن رتبه هرکدام از گويه ها و اينکه کدام گويه بيشترين تأثير را در شکل گيري نگرش و تصور از دانشگاه داشته است ، استفاده شد؛ براي سؤال سوم پژوهش بعد از اجراي آزمون کلموگروف- اسميرنوف که از پيش شرطهاي آزمونهاي پارامتريک است ، از آزمون ضريب همبستگي پيرسون (همبستگي تفکيکي گويه ها) استفاده شد تا مشخص شود هر کدام از طبقات و عناصر تشکيل دهنده تصور در چه سطحي و با کدام گويه هاي ديگر ارتباط معنادار دارند؛ براي سؤال چهارم پژوهش از آزمون تيتست دو نمونه مستقل استفاده شد تا مشخص شود بين تصورات و نگرش دانشجويان درخصوص عناصر تشکيل دهنده تصوير به تفکيک جنسيت و مقطع تحصيلي تفاوتي وجود دارد يا خير و در صورت وجود تفاوت در کدام سطح از عناصر است .