چکیده:
رهبری اخلاق مدار یکی از سبکهای رهبری است که در سازمانها کاربرد زیادی دارد. اندیشمندان تعاریف گوناگونی از رهبری دارند که در همهی این تعاریف، نفوذ اجتماعی عامل مشترک است، چرا که رهبری فرآیند نفوذ اجتماعی است که در آن رهبر در پی دستیابی به همکاری داوطلبانهی پیروان است تا به اهداف سازمانی خود برسد و این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تاثیر رهبری اخلاقی بر ظرفیت انطباق پذیری سازمانی انجام شده است که از حیث هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت، در زمرهی تحقیقات توصیفی است و به دو روش کتابخانهای و میدانی به فرجام رسیده است. برای این منظور عوامل موثر بر انطباقپذیری سازمانی در سه بعد بر اساس انصاف سازمانی، هدایت اخلاقی و شفافیت نقش تعیین گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کارکنان آموزش و پرورش شهرستان بناب میباشد و حجم نمونه 302 نفر برآورد شد. ابزارجمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده که پس از سنجش روایی و پایایی آن، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت و برای آزمون فرضیههای تحقیق از تحلیل عاملی تاییدی متغییرهای پژوهش توسط نرم افزار LISREL8.80 استفاده شده است. نتایج حاصل حاکی از تایید فرضیهها بوده و بیانگر آن است توجه به عوامل هدایت اخلاقی شامل: انصاف سازمانی، هدایت اخلاقی و شفافیت نقش تاثیر مثبتی بر ظرفیت انطباق پذیری سازمانی دارد.
خلاصه ماشینی:
"اندیشمندان تعاریف گوناگونی از رهبری دارند که در همهی این تعاریف، نفوذ اجتماعی عامل مشترک است، چرا که رهبری فرآیند نفوذ اجتماعی است که در آن رهبر در پی دستیابی به همکاری داوطلبانهی پیروان است تا به اهداف سازمانی خود برسد و این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تاثیر رهبری اخلاقی بر ظرفیت انطباق پذیری سازمانی انجام شده است که از حیث هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت، در زمرهی تحقیقات توصیفی است و به دو روش کتابخانهای و میدانی به فرجام رسیده است.
هدف این تحقیق نیز بررسی تاثیر میان رهبری اخلاقی بر انطباق سازمانی در آموزش و پرورش شهرستان بناب و عوامل تاثیرگذار روی انطباقپذیری سازمان را شناسایی و اهمیت هر یک را مشخص میکند و نتایج آن برای بهبود انطباقپذیری سازمانی میباشد.
جدول3: نتایج تحلیل عاملی تاییدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 11- بحث و نتیجهگیری با توجه به نتایج آزمون فرضیهها مشخص گردید انصاف سازمانی، هدایت اخلاقی، شفافیت نقش تغییرات انطباق پذیری سازمانی در سطح 05/0، توسط تغییرات در رهبری اخلاقی در آموزش و پرورش شهرستان بناب تبیین و در آن تاثیر دارد.
12- پیشنهادات بر اساس نتایج حاصل از فرضیه ها و تأثیر معناداری که پرورش خصائص رهبری اخلاقی بر بهبود ظرفیت انطباق پذیری در آموزش و پرورش شهرستان بناب دارد، مدیران باید به رشد و توسعه تحول در سازمان هایشان مبادرت نمایند و سازمان با محور رهبری اخلاقی با خصائصی چون انصاف سازمانی، هدایت اخلاقی و شفافیت نقش همراه است لذا برای افزایش این تاثیرگذاری پیشنهادات زیر ارائه میگردد: به نیازهای شخصی کارکنان توجه شود."