چکیده:
پژوهش حاضر در خصوص تاثیر موسیقی بر کودکان ۳ تا ۱۲ سال بر موسیقی ارف می باشد که ویژه آموزش
انفرادی و گروهی در سازهای بلز، فلوت ریکوردر و هارمونیکا است. باید توجه داشته باشیم که موسیقی برای
کودکان صرفا ارف نمی باشد. بلکه این نوع از موسیقی ترفندی است برای بهتر یادگرفتن و نشاندن کودکان در
کلاس درس. کلاس هایی که با شادی برگزاری می شوند و به زیبایی آراسته شده اند. موسیقی خود به تنهایی
عبارت است از مجموعه ای از اصوات که در کنار یکدیگر در دستان چیره دست هنرمند جادویی به پا می کند
که این جادو در موسیقی کودکان همیشه شادی آور است. موسیقی شادی آور کودک را علاقمند کرده و در
نهایت به اجرای ساز می پردازند. اما وقتی وارد نوعی از موسیقی می شویم که به موسیقی آرف معروف است. یعنی در واقع بایستی تابع یکسری قوانین و محرک هایی باشیم که مطمئنا کودک در برابر آنها عکس العمل
هایی از خود بروز می دهد. این عکس العمل ها گاها نتیجه ی رفتارهایی است که در زندگی عادی امکان ارائه
آنها را نداشته است. در واقع ما در این پژوهش به آن حرکات موزون یا همان رقص میگوئیم. رقص یا حرکات
موزون مجموعه ای از حرکات فیزیکی است که عاملی محرک موجب ایجاد آن در بدن انسان می شود. سازهایی
همچون فلوت ریکوردر و هارمونیکا به عنوان دو ساز بادی موجبات تنفس بهتر و بیشتر را در کودک فراهم می
سازند. البته بایستی مربی به توانایی کودکان نیز توجه کامل داشته باشد. فشار بی جا آوردن به کودک در هنگام
نوازندگی می تواند مخرب باشد. تمریناتی همچون نرم کردن انگشت و دستان می تواند در اجرای موسیقی بلز و
فلوت کمک قابل توجهی بنماید. دور اندیشی در موسیقی, به کودکان لطمه می زند. ما باید بدانیم که هیچگاه در
موسیقی کودک خود را با دیگری مقایسه نکنیم
خلاصه ماشینی:
com) ٢- دانشيار دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکز دانشگاه جامع علمي کاربردي، مرکز آموزش علمي کاربردي جهاد دانشگاهي بندرعباس University of Applied Science and Technology, Bandar Abbas ACECR Center, Iran چکيده پژوهش حاضر در خصوص تاثير موسيقي بر کودکان ٣ تا ١٢ سال بر موسيقي ارف مي باشد که ويژه آموزش انفرادي و گروهي در سازهاي بلز، فلوت ريکوردر و هارمونيکا است .
حال اين سئوال مطرح مي شود که چه همگوني و ناهمگوني مي بايست ميان موسيقي کودکان با سازهاي انتخابي مورد استفاده وجود داشته باشد و چه چيز آنها را برجسته تر مي کند؟ در پاسخ به کودک ٣ يا ٤ ساله که علاقمند به ساز گيتار يا ويولن مي باشد چه بايد گفت ؟ عناصر و اجزاي اصلي موسيقي کودکان چيست ؟ کودکان چگونه مي توانند نسبت به انتخاب ساز مورد علاقه خود تصميم گيري کنند؟ موسيقي ارف چه تاثير و تفاوتي با انواع موسيقي هاي رايج در ميان هنرمندان دارد؟ تفاوت ها و تشابهات سازهاي کودکانه در چيست ؟ از آنجا که موسيقي هنري است دوست داشتني و در ميان جوامع مختلف روزبه روز محبوب تر و زيباتر به اجرا در مي آيد لذا تا کنون نگاهي نو و تازه نسبت به تاثير آن بر کودکان ٣ تا ١٢ سال آن هم با رويکرد علمي پژوهشي ويژه آموزش انفرادي و گروهي در سازهاي بلز، فلوت ريکوردر و هارمونيکا صورت نگرفته است .