خلاصه ماشینی:
"هنگامی که کفشها و لباسهای تازة خود را میپوشند و کیف و لوازمالتحریر را بر دوش میگذارند و با یک دنیا امید و دلخوشی راهی مدرسه میشوند، در رؤیای خود مدرسه را کانون شادمانی میبینند و معلمان را قهرمانان زندگی میشناسند و معاون و مدیر را همچون پدر و مادری تصور میکنند که خودپندارههای زندگیشان را بر آنان بنا میکنند.
احساس تعلق به مدرسه به این معنی است که دانشآموزان محیط مدرسه را عاشقانه دوست میدارند و هویت زندگی خود را در مدرسه میجویند.
گاهی کودکان نهتنها در مدرسه احساس دلخوشی نمیکنند، بلکه آرزوهایشان نیز یکی پس از دیگری بر باد میرود و بعد از چند ماه از شروع مدرسه، آنان را آنچنان مییابیم که گرد غم بر صورتشان نشسته است و وقتی مدرسه تعطیل میشود خوشحالی آنان هم شروع میشود و روزهای تعطیلی مدرسه به روزهای شادمانی آنان تبدیل میگردد.
بنابراین، برای تحکیم رابطة دانشآموزان با مدرسه و احساس تعلق به آن، آغاز مهرماه با مهربانی است و هرچقدر مهرآفرینی مربیان عمیقتر و طبیعیتر باشد، احساس تعلق به مدرسه نیز بیشتر و بهتر خواهد شد."