چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین رابطه بین نقش دیگران مهم و مشارکت در فعالیت بدنی و ورزش نوجوانان و ارائة مدل بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ را ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن 12 تا 18ﺳﺎﻟﺔ ﺷﻬﺮستان زرینشهر تشکیل دادهاند. طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 381 نفر بهعنوان نمونة پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامة بینالمللی فعالیت بدنی و پرسشنامة محققساختة نقش دیگران مهم بود. روایی پرسشنامة بینالمللی فعالیت بدنی در پژوهشهای مختلف داخلی و خارجی تایید گردیده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامة دیگران مهم نیز با بررسی دقیق متون و مبانی نظری پژوهش و نظر استادان و متخصصان در این زمینه تایید گردید (10 نفر). همچنین روایی سازة پرسشنامه با کاربرد روشهای مناسب آماری تایید شد. پایایی پرسشنامهها در یک مطالعة مقدماتی از طریق آلفای کرونباخ بررسی شد و ضریب پایایی پرسشنامة فعالیت بدنی 92/0 و پایایی پرسشنامة نقش دیگران مهم 94/0 محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین نقش دیگران مهم و سطح فعالیت بدنی و مشارکت در ورزش نوجوانان، رابطه وجود دارد. همچنین، نقش حامی والدین، نقش الگوی دوستان و نقش همکنش معلمان، بیشترین همبستگی را با سطح فعالیت بدنی نوجوانان و نقش مشوق والدین، الگوی دوستان و همکنش معلمان، بیشترین همبستگی را با مشارکت در ورزش نوجوانان داشت. درنهایت، نتایج آزمون مدل پژوهش نشان داد معلمان بیشترین تاثیر را در مشارکت نوجوانان در فعالیت بدنی و ورزش دارند و بعد از آن، بهترتیب دوستان و همسالان و والدین قرار داشتند.
خلاصه ماشینی:
"همانطور که دیگر یافتهها در جدول چهار نشان میدهند، و با توجه به سطح معناداری بهدستآمده (01/0P<)، با 99 % اطمینان میتوان گفت، بین نقش الگو، حامی، مشوق و همکنش دوستان و معلمان با سطح فعالیت بدنی و میزان مشارکت در ورزش نوجوانان زرینشهر، رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
مقالة حاضر، علاوه بر بررسی همة نقشهای یادشده، نقش همکنش را نیز ـ که تاکنون در دیگر پژوهشها به آن اشاره نشده ـ به ادبیات پژوهش افزوده است و نشان داد که این نقش در دیگران مهمی مانند معلمان، برای نوجوانان بسیار بااهمیت و ضروری است و برای افزایش مشارکت افراد در فعالیت بدنی و ورزش، باید بهویژه در سنین نوجوانی، بهطور جدی به این نقش توجه شود.
The effect of physical educators’ autonomy-supportive behaviors on enjoyment of physical activity in adolescent girls: (Psychological needs and intrinsic motivation mediating role), Journal of Sport Psychology Studies, 5, 41-54 (Persian).
Ph. D Student of Sport Management, University of Isfahan Received: 2016/07/26 Accepted: 2017/01/21 Abstract The purpose of this research was to determine of relationship between the role of significant others and adolescents' participation in physical activity and sport and presenting the model.
The results showed that there was a relationship between the role of significant others and physical activity level and adolescents' participation in sport.
Finally, the results of research model testing showed teachers had the greatest impact on adolescents' participation in physical activity and sport, and after that were peers and parents."