چکیده:
سابقه و هدف: معنویت در حیطه ی بعد روحی-روانی انسان قرار میگیرد و حالتی
است که در اثر آن احساس معنوی بودن به فرد دست میدهد. زمانی که تقرب، هدف متعالی
انسانی شود، احساس نشاط و لذت از زندگی حاصل می شود. هدف از این مطالعه تبیین
دیدگاه و تجربیات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از نشاط معنوی در
سال 1390 می باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه با رویکرد کیفی براساس نمونه گیری هدفمند و با
حداکثر تنوع و اصل اشباع داده ها، 50 نفر از دانشجویان وارد مطالعه شدند. برای
جمع آوری داده ها از مصاحبه های انفرادی نیمه ساختار استفاده شد. مصاحبه ها خط به خط
دستنویس و مطابق رویکرد "تحلیل محتوای" آنالیز شدند. از شرکت کنندگان،
رضایت نامه ی آگاهانه برای شرکت در مطالعه و ضبط صدا اخذ گردید.
یافته ها: از تحلیل داده ها مضامین اصلی "تقرب به خدا" ، "احساس شادابی و
نشاط"، "احساس آرامش"، "فعالیت های موثر بر نشاط معنوی"و "نشاط واقعی و پایدار"
استخراج گردید.
استنتاج: دانشجویان زمانی که موفق شدند رابطه ی قلبی با معبود خود برقرار نمایند
ودر جهت جلب رضایت خدا و خلق خدا گام بردارند، احساس نشاط معنوی داشتند.
خلاصه ماشینی:
یافتهها در این مطالعه دانشجویان نشاط معنوی را حالت روحی عنوان نمودند که بهواسطهی معنویت حاصل میشود و زمانی که موفق شدند رابطهی قلبی با خدا برقرار نمایند، احساس نشاط معنوی داشتند.
خدایی شدن و تقرب به خدا دانشجویان زمانی که موفق شدند رابطهی قلبی با معبود خود برقرار نمایند و احساس نزدیکی به خدا کنند و به نوعی توانستند در جهت خدایی شدن و جلب رضایت خدا و خلق خدا گام بردارند، احساس نشاط معنوی داشتند و آن را نوعی حالت روحی میدانستند که بعد از برقراری رابطه با خدا بهدست میآید، همانگونه که دانشجویان آن را توصیف نمودند: "نشاط معنوی همون حالت روحی است که انسان احساس نزدیکی به خدا میکند".
بحث دانشجویان در این مطالعه معتقد بودند نشاط معنوی، حالت روحی است که بهواسطهی معنویت حاصل میشود و زمانی که موفق شدند رابطهی قلبی با خدا برقرار نمایند، احساس نشاط معنوی داشتند.
دانشجویان با شرکت در اردوهای جهادی، فعالیت در تشکلهای دانشجویی مانند: کمیتهی تحقیقات، بسیج دانشجویی و مجلات مذهبی و انجام کارهای فرهنگی، فعالیتهای مذهبی (خواندن ادعیه و شرکت نماز جماعت)، شرکت در مراسم خیریه، شرکت در کلاس آناتومی و فیزیولوژی، مطالعهی کتب پزشکی و شرکت در مجالس عزاداری (ایام محرم و ایام فاطمیه) و مجالس شادی مذهبی، شرکت در مراسم تشیع جنازهی شهید گمنام، موفقیت تحصیلی و گرفتن نمرهی خوب احساس نشاط معنوی در محیط دانشگاه داشتند.
The effect of education of mysticism and spirituality on mental health of students.
Analyzing the relationship between meaning of spirituality, mental happiness, life satisfaction, psychological prosperity, hope for the future and purposefulness in life among the students.
Comparing the mental health component of positive psychology (hope, happiness and spirituality) in medical students of Isfahan University of Medical Sciences in years of education and its relationship with academic achievement.