چکیده:
سابقه و هدف: برخی از مطالعات بیانگر آن هستند که بدون آموزش سلامت معنوی، آموزش و پرورش نمیتواند در دیگر ابعاد زیستی، روانشناختی و اجتماعی عملکرد درستی داشته باشد و یا به حداکثر ظرفیت خود برسد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و انگیزه پیشرفت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1395 میپردازد.
مواد و روشها: در این پژوهش مقطعی با رویکرد تحلیلی 125 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران که در نیمسال دوم سال 1395 مشغول به تحصیل بودند به روش نمونهگیری طبقهبندی با تخصیص متناسب برای هر دانشکده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سلامت معنوی Palutzian و Elison (Spiritual Well Being) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت (A.M.T: Achievement Motivation Test) استفاده شد. همچنین دادهها با استفاده از نرمافزار 18 SPSS و آزمونهای آماری Whitney -Mann و Wallis -Kruskal تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافتهها: بر مبنای نتایج مشاهده شد که 8/0 درصد از نمونههای پژوهش دارای سلامت معنوی پایین هستند، 2/95 درصد دارای سلامت معنوی متوسط بوده و 4 درصد از سلامت معنوی بالا برخوردار میباشند. همچنین بین نمره انگیزه پیشرفت و دعاکردن رابطه معناداری مشاهده شد (05/0P<). بین سلامت معنوی و درجه مذهبیبودن افراد نیز رابطه معناداری به دست آمد (05/0P<). علاوهبراین نتایج آزمون کای اسکوئر بیانگر آن بود که نسبت سلامت معنوی در رشتههای مختلف تحصیلی بهطور معناداری متفاوت میباشد (05/0P<).
استنتاج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بیشتر نمونههای پژوهش از سطح سلامت معنوی متوسطی برخوردار بودند. با توجه به ارتباط معنادار انگیزه پیشرفت و دعاکردن پیشنهاد میشود به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان در جهت ارتقای سلامت معنوی آنها برنامهریزی شود.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1395 صورت پذیرفت.
امید است نتایج حاصل از این پژوهش در شناخت عواملی که باعث کاهش سلامت معنوی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان میشود و نیز افزایش این عوامل مؤثر واقع گردد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> همچنین این ضریب بیانگر آن بود که بین سلامت معنوی و انگیزه پیشرفت همبستگی معناداری وجود ندارد.
از سوی دیگر یافتهها حاکی از آن بود که بیشتر دانشجویان در سطح متوسط سلامت معنوی قرار دارند و بین انگیزه پیشرفت و سلامت معنوی با جنسیت، سطح تحصیلات پدر و مادر و رشته تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد (جدول 3).
شایان ذکر است که ارتباط معناداری بین سلامت معنوی و انگیزه پیشرفت یافت نشد.
در این ارتباط در پژوهش مولازاده و همکاران نشان داده شد که ارتباط معناداری بین سن و انگیزه پیشرفت وجود ندارد (18).
لازم به ذکر است این یافته که بیشتر دانشجویان در </رجوع شود به تصویر صفحه> سطح متوسط سلامت معنوی قرار داشتند با نتایج پژوهش شهبازی راد و همکاران هماهنگ میباشد.
The spiritual dimension: its importance to patients' health, well-being and quality of life and its implications for nursing practice.
Scientific Journal of Hamadan University of Medical Sciences &amp; Health Services.
Relationship between the spiritual intelligence, academic achievement, and achievement motivation among the students.
The role of spiritual health in prediction of the quality of life of students in Razi University of Kermanshah during academic year of 2014-2015.
Qom University of Medical Sciences Journal.