چکیده:
در این مقاله، بحث مدیریت دانش و تحقیق و توسعه در شرکت های صنعتی و تولیدی بسیار کم و محدود بیان می شود، بنابراین ضرورت مطالعه بیشتر در این حوزه وجود دارد. در ایران اولین بار است که تحقیقی بدین شکل صورت می گیرد. هدف از این مقاله، ارائه مدلی است که سبب بهبود واحد تحقیق و توسعه به وسیله مدیریت دانش شود. در ابتدا به بررسی ادبیات موضوع پرداخته و پس از مشورت با کارشناسان، اساتید دانشگاهی و بررسی ویژگی های شرکت از میان مدل های موجود دو مدل مناسب انتخاب می-شود. در ادامه دو پرسشنامه (عمومی و تخصصی) با نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی می شود. در ابتدا فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و سپس برای اولویت بندی عوامل و تکنولوژی های واحد تحقیق و توسعه از روش فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی استفاده می شود. نتایج بدست آمده نشان می دهد که بیشترین تاثیرگذاری بر تکنولوژی آموزشی می باشند.
In this paper، the subject of knowledge management and research & development (R&D) is discussed a little in manufacturing and industrial companies; therefore، more studies in this field are needed. It is the first time that such study is carried out in Iran. At first، the literature of the relevant subject and different models of knowledge management and R&D is considered and then two models out of the existing models after consulting with experts، university professors and examining the specifications of the company are selected. Additionally، two questionnaires (general& specialized) are designed by the some experts and academic professors. The goal of the general questionnaire is to consider the effect of elements of knowledge management on the R&D department. At first، the research hypotheses are examined and then an analytical hierarchy process (AHP) method is utilized to prioritize the elements and technologies of the R&D department. The obtained results show that creation formation and educational technology have the highest effect، respectively.