چکیده:
امروزه پیشرفت فناوری اطلاعات و جهانی شدن بازارهای کسب و کار، منجر به پیچیدگی روز افزون محیط تصمیم گیری و در عین حال اثربخش تر شدن تصمیمات شده است. از این رو مدیران سازمان های کنونی برای بقا و توسعه فعالیت های خود نیازمند فناوری ها و ابزارهای نوینی هستند تا بتوانند تصمیمات موثرتری را اتخاذ کنند. کسب و کار هوشمند، می تواند در این راه به عنوان ابزاری هوشمند مدیران سطوح مختلف را یاری دهد. هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر کسب و کار هوشمند بر اثربخشی سازمانی است. از طرف دیگر توجه به شناسایی عوامل سازمانی که برای موفقیت سازمان ضروری هستند و همچنین بررسی روابط آن ها با اثربخشی سازمانی و سیستم های اطلاعاتی موجود در سازمان مثل کسب و کار هوشمند از مباحث بسیار مهم تلقی می شود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان بانک ملت استان گیلان است که حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای 256 نفر انتخاب شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS 24 و Smart-PLS 2.0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از سنجش روایی و پایایی مدل اندازه گیری، مدل ساختاری تعیین شده از طریق بررسی روابط بین متغیرهای مکنون ارزیابی شد. مقدار شاخصGOF نشان از برازش قوی مدل ساختاری دارد. سپس جهت آزمون فرضیات مستقیم ضرایب مسیر و T آماری به کار گرفته شد. همچنین برای بررسی فرضیه های میانجی گری از آزمون سوبل استفاده گردید. نتایج نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار عوامل سازمانی با اثربخشی کسب و کار هوشمند و همچنین اثربخشی سازمانی می باشد. ضمنا نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار کسب و کار هوشمند با اثربخشی سازمانی است.
Nowsday، advances in information technology and the globalization of business markets has led to ever-increasing complexity of decision-making environment and increase decision-making efficiency. Therefore، the current managers need new technologies and tools for the survival and development of their activities so that they can adopt more effective decisions. Business intelligence can be used as intelligent tools and help managers at various levels. The main objective of the study was to evaluate the effect of business intelligence on organizational effectiveness. On the other hand، paying attention to identify organizational factors that are essential for the success of the organization and also examination of their relations with organizational effectiveness and organization's existing information systems such as business intelligence are considered as very important very issues. The population in this study consisted of managers & experts at Bank Mellat in the Gilan province that 256 persons were selected using stratified sampling method as a sample. The data collected was analyzed using Smart-PLS 2.0 and SPSS 24 software. After measuring the validity and reliability of the measurement model، structural model determined was evaluated by studying the relationship between latent variables. Estimated GOF criterion value represents the structural model has a strong fitness. Then، path coefficients and T Statistics was used to test the hypothesis.The Sobel test was used to investigate the hypothesis of mediation. The results showed that there is a positive and significant relationship between organizational factors and business intelligence effectiveness and organizational effectiveness.Also، results showed that there is a significant and positive relationship between organizational effectiveness and business intelligence.