چکیده:
در سال های اخیر دو دیدگاه در مورد مدیریت سازمان ها یا داوری های متفاوت درباره مدیران مطرح شده است. در یکی از این دیدگاه ها که نگرشی اقتصادی و مادی دارد و به نظریه کارگزاری یا عاملیت (Agency theory) معروف است، مدیران افرادی معرفی می شوند که در پی منافع شخصی خود هستند و منافع فردی را بر منافع سازمان رجحان می دهند. در این دیدگاه باید در جستجوی راهکارهایی بود که اهدف مدیران و سازمان را در یک جهت هدایت کند و مدیر را از حالت کارگزار و عامل سازمان به خادم سازمان مبدل سازد.
در دیدگاه دوم که نگرشی اجتماعی و روانشناختی دارد و به نظریه خادم بودن یا خادمیت (Stewardship Theory) مشهور است، مدیران خادمان سازمان شناخته می شوند که خود را وقف اهداف سازمان ساخته منافع جمع را بر منفعت فردی خود اولی می-دانند.
در مقاله حاضر کوشش شده است تا این دو دیدگاه مطالعه شوند و در جهت تلفیق آن ها در موقعیت های سازمانی، پیشنهاد هایی ارائه شود.
Two management theories have in recent years furnished divergent views about the roles and motives of managers. In the economically and materially oriented "agency theory"، managers are introduced as people who are after their personal interests، preferring them to the interests of the organizations. The approach entails a search for methods that would harmonize the goals of the managers and the organization، thus transforming the managers from agents to stewards. In the "stewardship theory"، which provides a social and psychological outlook، managers are viewed as stewards who devote their time and energy to the organization and who put the interests of the organization ahead of their own. The present article reviews both approaches and attempts to offer suggestions on how to use the two theories eclectically in organizational situations.