چکیده:
دوری یا نزدیکی سیاست و اداره، محمل کلیدی تولید دانش در باب مدیریت دولتی است. در جوامع علمی مدیریت دولتی، به میزان دخالت سیاست در اداره «سیاست زدگی» گفته شده است. بنابراین در همه نظام های اداری کشورهای جهان درجه ای از سیاست زدگی وجود دارد و به صراحت می توان گفت هیچ کشوری را نمی توان یافت که مدیریت دولتی در آن منویات سیاست مداران را در عمل اجرا نکند. البته بسته به میزان حرفه ای بودن بوروکراسی، میزان تبعیت از دستورات سیاسی متغیر است. هدف نوشتار حاضر واکاوی این پدیده در شش کشور اروپایی و امریکای شمالی است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعه تطبیقی؛ مفهوم سیاست زدگی، فرآیندها و پیامدهای سیاست زدگی در کشورهای دانمارک، آلمان، فرانسه، بریتانیا، امریکا و یونان توضیح داده می شود. در پایان دلالت هایی برای سیاست زدگی در ایران ارائه شده است که می تواند راهنمای فهم و به کارگیری دقیق تر ادبیات سیاسی حکمرانان داخلی در عرصه بین المللی باشد.
Separation or closeness of Politics and administration is the key or principle place for production of knowledge in public administration area and scopes. In scientific societies of public administration، the degree of politics’ interference in administration named or called "politicization". On the other hand، it is so obvious that there is a degree of politicization in all administrative systems of world’s countries or administrations and there is no country in that، public administration does not execute politicians’ likes. Related to the professionalization degree of bureaucracy، adherence to political wishes is variable. The final purpose of this article is the comparative study and survey of politicization in six European and orth American countries. In this study Researchers using comparative method try to answer these questions، what are the concept، processes and consequences of politicization in Denmark، Germany، France، Britain، United States and Egypt. At the end، politicization in Iran has been viewed that can be a guideline in the international era for our domestic administrators.
خلاصه ماشینی:
سیاست زدگی خدمات عمومی یکی از پدیدههایی است که در حکومت های معاصر دموکراسیهای صنعتی متداول شده است و بسیاری از اندیشمندان، روزنامه نگاران و سیاست مداران در مورد وجود این پدیده مطمئن هستند اما شناخت و اندازهگیری آن همچنان محل منازعه است (١١ :٢٠٠٤ ,Pierre &Peters ).
در این پژوهش ، پس از انتخاب شش کشور دانمارک، آلمان، فرانسه ، بریتانیا، ایالات متحده امریکا و یونان که دارای «دموکراسی صنعتی شده یا پیشرفته ٣» هستند به مطالعه تطبیقی میان آنها در سه محور عمده (١) مفهوم سیاست زدگی، (٢) کیفیت / فرآیندهای سیاست زدگی و (٣) پیامدهای سیاست زدگی در بخش خدمات عمومی پرداخته شده است که در جدول ١ارائه می شود.
با همه تلاشی که برای کاهش پست های سیاسی در بوروکراسی می شود هنوز تعداد زیادی پست سیاسی در بوروکراسی وجود دارد و افزایش اهمیت معیار سیاسی باعث شده است که رفتارهای کارکنان دولت تحت تأثیر این معیار قرار بگیرد و شواهد نشاندهنده افزایش سیاست زدگی در حکومت فدرال در ایالات متحده است .
Over-Politicized برخی کشورها مانند آلمان؛ سیاست زدگی به معنای انجام فعالیت های شدیدا سیاسی کارکنان در بخش دولتی است (٥٥ :٢٠٠٤ ,Schroter) و در برخی دیگر مانند دانمارک و یونان جایگزینی معیار سیاسی به جای معیار شایستگی در به کارگیری، ارتقا و پاداش کارکنان است که مفهوم سیاست زدگی بوروکراسی را شکل می دهد ( :٢٠٠٤ ,Sotiropoulos;٢٨-١٥ :٢٠٠٤ ,Christensen ٢٨٠-٢٥٨).