چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی هیجانخواهی موتورسواران براساس صفات شخصیت و چشمانداز زمان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه موتورسواران شهر تهران است. بهمنظور توزیع یکنواخت نمونه، از مناطق طبقهبندی شده شهر تهران، 4 منطقه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. در هر یک از مناطق، پرترددترین میدانها برای جمعآوری اطلاعات انتخاب شد و در هر میدان 30 نفر موتورسوار بهطور تصادفی انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند، در نهایت تعداد 120 نفر موتورسوار بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس هیجانخواهی زاکرمن (1992)، پرسشنامه سنجش صفات پنجگانه شخصیتی نئو (1985) و پرسشنامه چشمانداز زمانی زیمباردو (1999) بودند. نتایج نشان داد از عوامل شخصیت، عامل برونگرایی و گشودگی با هیجانخواهی در سطح 5درصد رابطه معنادار دارند و مثبتبودن این ضرایب در واقع نشاندهنده این است که با افزایش این عوامل، میزان هیجانخواهی نیز افزایش مییابد. همچنین چشمانداز زمان با هیجانخواهی رابطه منفی معنادار دارد. منفی بودن این ضریب درواقع نشاندهنده این است که با افزایش این عامل، میزان هیجانخواهی کاهش مییابد.
خلاصه ماشینی:
"در این راستا، هر یک از این روان شناسان برای تبیین ٦٤ فعالیت های انسان بر ویژگی های خاصی از شخصیت تاکید می کنند اما هم اکنون نظریه پنج عاملی شخصیت به عنوان یکی از مطرح ترین نظرات پیرو رویکرد صفات مطرح است و اجماع نظر عمومی در بین روان شناسان به وجود آمده است که تمامی ویژگی های شخصیت را می توان در پنج بعد یا مولفه اصلی و تعیین کننده نظیر تجربه پذیری ، وظیفه شناسی ، برون گرایی ، هم سازی و روان رنجورخویی طبقه بندی کرد (سیاسی ، ١٣٨٩: ٨٣).
این مطالعه به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که آیا هیجان خواهی موتورسواران براساس صفات شخصیت و چشم انداز زمان پیش بینی می شود؟ پیشینه و مبانی نظری میرزاخانی (١٣٩٤) پژوهشی تحت عنوان بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی ، ٦٧ هیجان خواهی و دینداری با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشجویان دانشگاه اراک انجام داد.
برای نشان دادن رابطه میان صفات شخصیت و چشم انداز زمان با هیجان خواهی نظریه های گوناگونی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است : مدل پنج عاملی شخصیت ٥: این مدل توافقی است میان روان شناسان صفت که پنج بعد یا عامل اصلی در توصیف همه صفات شخصیت وجود دارد این پنج بعد گسترده و دو قطبی پنج عامل بزرگ خوانده می شوند و این بزرگی نه به دلیل عظمت آنها، بلکه ٦٩ به دلیل گسترده و انتزاعی بودن آنهاست (کاستا و مک کری ٦، ٢٠٠٧: ٧٧)."