خلاصه ماشینی:
"وادل از طریق شخصیت خرس بزرگ که هربار بدون پرسش،میپذیرد که خرس کوچولو به یک منبع جدید وحشت اشاره دارد،نشان میدهد که راه چیرگی بر ترس،رویارویی با آن است.
در این داستان،همچون کتاب2«بیا بریم خانه،خرس کوچولو»(تصویرگر،باربارا فیرت؛واکر 1993)برای حل مشکل یک راه وجود دارد وقتی خرس کوچولو در آغوش امن خرس بزرگ قرار میگیرد، ترس پس رانده میشود.
علاوه بر اینها وادل با بهکارگیری شخصیتهای جانوری و اندکی شوخ طبعی که نشان میدهد گاهی ترس تا چه اندازه ممکن است موهوم باشد،به مخاطب کمک میکند تا فاصله اطمینانبخشی با آنچه میخواند، بگیرد.
همچون سایر آثار وادل،شخصیتپردازی در این کتاب هم بسیار دقیق است؛ اشخاصی کاملا مناسب و باورپذیر که مخاطب را نگران وقایع میکنند و خواننده از همان ابتدا میفهمد که خبری از پایان خوش نیست و این مسئله،یکی از شگردهای بسیار مهم داستان است.
هرچند این کتاب از آثار پیشین وی متمایز است،تمامی مشخصههای خلاقانه دیگر اثار وادل را داراست:زبان صریح و برنده،دقیق،زیرکانه و بدون واژههای اضافی،داستان پرکشش که مخاطب را سرگرم و درگیر وقایع میسازد،راهحلهایی رضایتبخش و آگاهی توام با احترام به مخاطبانش.
آهنگ آرام و حساب شده و موشکافانه فضاهای خالی که وادل با مهارت در متن انی کتاب بهکار برده است،بازتابی از تجربه شخصی به دست میدهد که برای خوانندگان میتواند قابل شناسایی باشد.
از کوتاهترین و در عین حال عاطفیترین نوشتههای وادل در کتابهای تصویریاش گرفته تا پیچیدهترین اثار که با همان مهارت برای مخاطبان بزرگتر نوشته است،او همواره در پی سرگرم کردن،خنداندن،درگیر کردن ذهن خوانندگانی با سنین مختلف بوده است."