چکیده:
بی شک شناخت درست موضوعات و مصادیق احکام فقهی، دارای تاثیر روشن و بسزایی در فهم درست آن احکام است و روشن است که به جهت پیشرفت علم و فن آوری، بسیاری از موضوعات فقهی نیز روز به روز در حال تغییر و تبدیل می باشد و مصادیق احکام و مناسک حج از این قاعده مستثنی نیست و در این عرصه نیز همه ساله شاهد تغییراتی هستیم؛ مانند جای ها و اماکنی که اعمال باید در آنجا به جا آورده شود، از این رو، از سوی حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای محمد حسین فلاح زاده اقدام به تهیة طرح تاسیس موسسه ای با عنوان:«موضوع شناسی احکام فقهی»شد که متکفّل بررسی و تحقیق در موضوعات فقهی باشد. اکنون نوشته ای که پیش رو دارید گزارشی است در بیان طرح، اهداف و چگونگی تاسیس آن موسسه. به جهت ارتباط بخش عمده ای از فعالیت های موسسة یاد شده با احکام عمره و حج، تصمیم به انتشار آن در فصلنامة «میقات حج»گرفته شد تا در معرض مطالعة روحانیان معظم کاروان های حج و علما و محققان قرار گیرد و بدینوسیله از نظریات و پیشنهادهای ارزشمند آن عزیزان نیز بهره مند شویم.
خلاصه ماشینی:
موضوع شناسی احکام فقهی چکیده بی شک شناخت درست موضوعات و مصادیق احکامِ فقهی، دارای تأثیر روشن و بسزایی در فهم درست آن احکام است و روشن است که به جهت پیشرفت علم و فن آوری، بسیاری از موضوعات فقهی نیز روز به روز در حال تغییر و تبدیل می باشد و مصادیق احکام و مناسک حج از این قاعده مستثنی نیست و در این عرصه نیز همه ساله شاهد تغییراتی هستیم؛ مانند جای ها و اماکنی که اعمال باید در آنجا به جا آورده شود، از این رو، از سوی حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای محمد حسین فلاح زاده اقدام به تهیة طرح تأسیس مؤسسه ای با عنوان: «موضوع شناسی احکام فقهی» شد که متکفّل بررسی و تحقیق در موضوعات فقهی باشد.
باید گفت: امروزه بسیاری از موضوعات نوپیدا و جدید؛ مانند: بیلیارد، رؤیت هلال با چشم مسلّح، برخی از معاملات بانکی و اینترنتی و مسابقات و بازی های رایانهای و مسائل هنری و پزشکی و پاره ای از موضوعات مربوط به تلویزیون و سینما، مورد ابتلا است که اگر آشنایی درست و دقیقی از آنها صورت نگیرد، استنباط حکم هر یک دشوار خواهد شد و به همین سبب بسیاری از مکلّفان که با این موضوعات سروکار دارند، در عمل به وظیفه سرگردان و متحیّر خواهند بود و به همین سبب است که سؤال از حکم حلّیت یا حرمت کوسه ماهی، یا ذبح حیوان با استیل و مانند اینها، ماه ها بی پاسخ می ماند و سرانجام با «اگر» پاسخ داده می شود؛ مانند: اگر فلس دار باشد حلال وگرنه حرام است و اگر به آن آهن بگویند مانعی ندارد!
توقع مردم از حوزه های علمیه و نظام اسلامی برای تعیین موضوعات احکام فقهی، (بارها از سوی مردم مطرح می شود که اگر نظام اسلامی؛ مثلاً فلان حیوان دریایی را مشخص نکند که جزو ماهیان فلس دار است یا نه، چه کسی باید این کار را انجام دهد؟!) 7.