چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علّی نقش عوامل مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری دبیراناست. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری و تحلیل دادهها از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران مقطع متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی94-93می باشد که تعداد آن ها 5824 نفر (زن و مرد) است .حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه شد و تعداد 255 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش ترکیبی از پرسشنامههای ساهین (2011) جهت سنجش متغیرهای دانش محتوا، دانش تربیتی، دانش محتوای تربیتی و دانش محتوای فناوریو پرسشنامه چای و همکاران (2011) جهت سنجش متغیرهای دانش فناوری، دانش تربیتی فناوری و دانش محتوایی تربیتی فناوری است. جهت بررسی فرضیههای پژوهش از روش تحلیل مسیر استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین همۀ حوزههای دانش محتوایی تربیتی فناوری همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و دانش محتوا، دانشتربیتی، دانش محتوای فناوری، دانش تربیتی فناوری، دانش محتوای تربیتی بر دانش محتوایی تربیتی فناوری اثر مستقیم دارند. علاوه بر این دانش فناوری، دانش محتوا و دانش تربیتی به طریق غیر مستقیم بر دانش محتوایی تربیتی فناوری تأثیر دارند و بیشترین اثر کل مربوط به دانش محتواست.
The purpose of this study is presenting a causal model of factors affecting high school teachers΄technological pedagogical content knowledge (TPACK).In terms of objectives,this study is an applied research and in terms of method of collecting and analyzing data it is a descriptive and correlational research. The participants were 255 high school teachers in Shiraz(based on Cochran Formula) who were selected through stratified random and cluster sampling method among 5824 in service teachers in Shiraz in 1393-1394.This study employed a combination of two instruments tocollect data: theTechnological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) instrument developed and validated by Sahin(2011) for evaluatingCK, PK, PCK, and TCK andChai, et al,(2011) questionnairefor assessing TK, TPK and TPACK.The path analysis was used to examine the research hypotheses. Findings showed thatSignificant positive correlationsexist between the TPACK constructs .CK and PK had direct and indirect effects onTPACK, while TK had only indirect effect on TPACK. Content Knowledge had the greatest total effect on TPACK.