خلاصه ماشینی:
"پژوهشهای بنیادین و فرهنگ عمومی مقاله آموزش تفکر-فلسفه برای کودکان و نوجوانان داستانی از هانس کریستیان آندرسن و راهنمای آن برای استفاده معلمان در کلاسهای درسی منا علینژاد سعید ناجی برنامه فلسفه برای کودکان (philosophy for children) ،هماکنون در کشورهای مختلفی مورد تجربه و آزمون قرار گرفته است و بیش از صد کشور در این زمینه به فعالیت و تحقیق پرداختهاند.
به تدریج کتابها و داستانهای نوشته شده در کشورهای مختلف،رنگ و بوی فرهنگ آن کشورها را به خود گرفت و شیوههای مختلف رایج و سنتی آموزش هر کشور و نیازهای کودکان آن کشور،روی مضامین این داستانها تأثیر گذاشت.
به عنوان مثال،یکی از اساتید مشهور فلسفه برای کودکان، پریسپرسن،برای اجرای این برنامه،به جای نوشتن داستانهای جدید،از داستانهای هانس کریستیان آندرسن(که داستانهایش تقریبا برای عموم مردم شناخته شده بود)استفاده کرده و راهنماهای کمکیای برای معلمان،به منظور استفاده از این داستانها در کلاسها نوشته است.
دو ماه جغد جلو کبوترخان هوهو میکردند و چنان با صدای بلند حق حق میزدند که کبوترها همهء حرفههای آنها را میشنیدند:«هو!هو!خبر دارید؟یکی از مرغها همهء پرهایش را برای جلب توجه کنده است.
اما حقیقت محض است!» کبوترها بغ بغو کردند و ماجرا را در مرغدانی خود تکرار کردند:«در این نزدیکیها یک مرغ-و به گفتهء بعضیها دو مرغ-همهء پرهاشان را کندهاند تا با بقیهء مرغها تفاوت داشته باشند و توجه خروس را جلب کنند.
آیا شما اینگونه مجلات را میخوانید؟ چرا بسیاری از مردم آنها را میخوانند؟ پس هنگام خواندن روزنامه،نمیتوانید مطمئن باشید که واقعیت چیست؟ آیا(این احساس)در مورد روزنامههای معتبر نیز صدق میکند؟ برای اخبار تلویزیون چطور؟ بحث و گفتوگو کنید!"