خلاصه ماشینی:
"اهمیت این موضوع و حساسیت به جای آدمی در کشف قانونمندیهای فرآیند رشد،به حدی است که پژوهشگران به درستی دریافتهاند که حتی افراط و تفریطهایی که احتمال دارد در نظریههای گوناگون به وجود آید و کم توجهیهایی که از سر اتفاق و یا ندانستن،ممکن است به برخی از ابعاد روحی و روانی کودکان بشود و برعکس،پررنگ کردن برخی جنبههای دیگر،میتواند عوارض و خسارتهای غیر قابل جبرانی برای نسلهای گوناگون به وجود آورد.
آیا مقتضیات و نیازمندیها و نگرش کودک نیم قرن پیش را با کودک امروز یکسان مفروض کردهاید؟آیا به واقع،موقع به کشف کودک دورن شدهاید یا توهم کودکی و رفتارهای مالیخولیایی پیری را سعی میکند رفتار و واکنشی کودکانه داشته باشند،الگوی خود قرار دادهاید؟میزان و ملاک برای سنجش درستکاری کودک درون چیست؟ آیا به جای این روشهای لبریز از آزمون و خطا،نمیتوان روش میانه،معتدل و کمخطرتری برگزیدی؟به شرط موفقیت در پرورش کودک درون،شما موفق میشوید تولید خود را به رگههایی از خلاقیت نزدیک کنید،اما هرگز نمیتوانید مطمئن باشید که تولیدات شما،پاسخگوی نیازمندیهای حسی و واقعی کودکان امروز است.
اگرچه در این منحصر،نه امکان طرح مبانی این دو جریان هست و نه نگارنده چنین قصدی دارد،برای وصول به مقصود، به همین مختصر اشاره میشود که: در دورهء غلبهء نگرش مدرن،اتفاق بزرگی که از لحاظ نظری شکل گرفت،شک فلسفی نسبت به فاعلشناسا و(ذهنیت ثباتمند)او بود که آثار آن را در ادبیات،با تظاهراتی مثل پیدایش ادبیات ساختارگرای سیستمی،تحول در زاویه دید و روایت و معطوف کردن مرکز ثقل توجهها به جای نویسنده و راوی،به تأثیرات متقابل درون سیستمی متن ادبی،مشاهده کردیم."