چکیده:
برای ترسیم نموداری مبتنی بر تاثیر توقعات و انتظارات مخاطب در شکل گیری میزانسن یک اجرا، نیاز است تا رابطه ی مابین سه عنصر تماشاگر، کارگردان و دراماتورژ را مورد توجه قرار داد. دستیابی به نمودار ذکر شده در گرو تمرکز بر روی سه جز است: (1) دراماتورژی (2) میزانسن و (3) تاثیر، کیفیت و نوع ارتباط سه عنصر (الف) لذت تماشاگر، (ب) فاصله ی تماشاگر (فیزیکی یا حسی یا فکری/ روحی) با اثر و در نهایت (ج) ملال انگیز نبودن اثر در تعامل با تماشاگر. این مقاله، معطوف بر اجزای ذکر شده و رابطه ی آن ها، نشان دهنده ی این موضوع است که چگونه میزانسن از طریق حضور تکنیکی تماشاگر، تحت تاثیر قرار می گیرد. نمودار پیشنهاد و طراحی شده می تواند با توجه به مسیرها و راه های مختلف و بر اساس شیوه و نوع کار هر کارگردان تغییر یافته و اصلاح شود. بنابراین سوال اصلی مقاله چنین است: کارگردان برای شکل دادن میزانسن خود، چگونه و از چه راه هایی به انتظارات و نیازهای مخاطب دست می یابد و آن ها را به میزانسن خود انتقال می دهد؟ آیا ضرورت چنین رابطه و انتقالی وجود دارد؟ برای شکل گیری میزانسن، شایسته است کارگردان تئاتر، مجموعه روابط و جزییات حاکم شده در اجرا را مبتنی بر تاثیرات متقابل و روابط پویا مابین مخاطب، اثر و سازنده ی تئاتر دنبال نماید.
In order to present a diagram and model in shaping the mise-en-scène based on
the audience’s expectations to show the relationship between the audiences, the
dramèaturge and the director, this paper will focus on three main phases: (1) dramaturgy,
(2) mise-en-scène, and (3) the quality and relationship between the pleasure of
the audience, deadness and distance. This shows how the mise-en-scène is influenced
through the Hozor-e-Teckniky. Hozor-e-Teckniky, which is related to the audience/ onlooker,
can provide a direction for adjusting the theatrical elements in mise-en-scène.
Based on receiving the audiences’ expectations and needs there is a mechanism to
show how the directors can access to them. There are several ways and collaboration
to understand and fix the theatrical elements by the directors. In this paper I am going
to present a diagram which can also be revised throughout different aspects and
pathways according to the any director’s work.
The main question is: how the director can access to the audiences expectation in
order to set his/her mise-en-scène? How many way are there?