چکیده:
با ظهور اسلام و در خشش قرآن کریم به سرتا سر گیتی ، تلاش های بسیاری بری نابودی آن شد؛ نغمه های شومی برای محرف جلوه دادن قرآن کریم انجام گرفت. اما مهمترین ضربه را گروهی از دانشمندان آشنا به معارف تورات و انجیل وارد کردند. بویژه آنان که در ظاهر به آیین اسلام گرویده بودند. اینان با ترفندی زیرکانه» خود را ملجا و ماوای تودههای ناآگاه و چهبسا برخی از خواص نشان دادند تا از این راه ضربههای مهلک و جبران ناپذیری بر پیکر اسلام» وارد سازند. در این مقاله با محوریت اسرائیلیات در تفسیر پرداخته میشود و هدف از ان علاوه بر وجود و ضرورت پالایش این چنین اخبار در بین اندیشمندان مسلمان، بیان عوامل مختلف این آسیب نیز میباشد.
خلاصه ماشینی:
"لازم به ذکر است که این نویسنده با تمام تلاشی که برای پالایش روایات صحیح در باب تفسیر از اسرائیلیات دارد اما در این زمینه گاهی اجتهاد در برابر نص انجام داده و شأن نزول سوره انسان در مورد امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) را زیر سوأل برده و البته سعد یوسف علاوه بر اینکه به تفاسیر رجوع نکرده یک اشتباه دیگر نیز انجام داده و آن شاهد آوردن از گفته قرطبی است که گفته: این احادیث و مانند آن، نوشته اهل زندان هستند که بدون چاره بودند و کاری جز جعل حدیث نداشتند!
1. ابنخلدون ابن خلدون از اندیشمندان تاریخ اسلام این آسیب را در مورد تفسیر نقلی بطور خلاصه به این صورت تحلیل میکند: در تفسیر منقول راهی جز نقل کردن روایات از صحابه و تابعان نیست و پیشینیان در این باره موسوعههای کاملی فراهم آوردند، ولی با تمام تلاشی که در راه جمع آوری این کتب نمودند اما منقولات ایشان مشتمل بر مطالب صحیح و نادرست است و سبب آن این است که قوم عرب بادیهنشین بود و دارای کتاب و دانش نبودند و برای دریافت علوم ومسائل به اهلکتاب و یهودیان رجوع میکردند که اطلاعات عمومی داشتند و از مسائل تخصصی بیخبر بودند."