چکیده:
واژهی هیجانانگیز گردشگری آشپزی به عنوان محصول گردشگری سودمند، پرمنفعت و جدید، در قرن اخیر باعث ایجاد دگرگونی و پیشرفتهای قابل توجهی در عرصهی صنعت گردشگری جهان شده است. هدف از این پژوهش مدلسازی عوامل شکل دهنده گردشگری آشپزی و اثر آن بر وفاداری گردشگران در شهر اصفهان میباشد، در این راستا گردشگران داخلی و خارجی شهر اصفهان به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 گردشگر محاسبه گردید که به ترتیب 246 و 138 گردشگر داخلی و خارجی مورد پرسشگری قرار گرفته است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی تحلیلی است. برای پیشبرد تحقیق از مطالعات کتابخانهای و پژوهشهای پیشین محققان استفاده شد. در نتیجه پرسشنامهای با مقیاس 5 گزینهای لیکرت طراحی گردید. برای سنجش روایی از تکنیک قضاوت خبرگان و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. پس از جمعآوری دادهها، طبقهبندی و تحلیل یافته ها با استفاده از نرمافزار SPSS، صورت گرفت.مدلسازی نیز با بهره گیری از نرمافزار AMOS انجام گردید. نتایج نشان داد که گردشگری آشپزی بر رضایت گردشگران داخلی و خارجی در شهر اصفهان اثرگذار بوده است. همچنین تأیید شد بین تجربهی مثبت گردشگران داخلی و خارجی از غذای بومی و درآمد اقتصادی ناشی از آن رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن است: آگاهی و شناخت گردشگران از غذاهای بومی اصفهان با بارعاملی 26/0 و نیز نگرش ذهنی مثبت به غذاهای بومی اصفهان با بارعاملی 22/0 اثر معناداری بر تمایل به تجربه مجدد گردشگری آشپزی و استفاده از انواع غذاهای سنتی اصفهان دارد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا فرضیات ذیل مورد سنجش قرار گرفته اند: -گردشگری آشپزی بر رضایت گردشگران داخلی و خارجی در شهر اصفهان تأثیر دارد.
چن ٥در 1 Rozin 2 Kivela and Crotts 3- Kivela and Crotts 4 Tajik And Namavarjahromy 5 Chen سال ٢٠١٢ پژوهشی تحت عنوان نقش غذا در تجربه های گردشگران : مطالعه موردی تایوان در فرودگاه بین المللی تائویان تایوان انجام داد، او ویژگی های کلیدی از این که گردشگران آسیایی و غربی در حال سفر به تایوان چه درکی از غذا دارند و روبرو شدن با روش های مفهومی، قانونی و اصولی با در نظر گرفتن ماهیت مرحله ای تجربه های گردشگری، به درک نقش غذا در تجربه های گردشگری پرداخته است .
جدول ١- نتایج آزمون من ویتنی برای مقایسه رضایت کلی بین گردشگران داخلی و خارجی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع ، یافته های پژوهش ، ١٣٩٥.
جدول ٢- نتایج آزمون کایدو برای بررسی تاثیر گردشگری آشپزی بر رضایت گردشگران داخلی و خارجی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : مطالعات نویسندگان ، ١٣٩٥.
جدول ٤- نتایج آزمون کایدو برای بررسی میزان تجربیات غذایی گردشگران داخلی و خارجی از غذای بومی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : مطالعات نویسندگان ، ١٣٩٥.
برای مقایسه تأثیر فرهنگ روی غذای بومی از نظر گردشگران داخلی و خارجی، با توجه به نرمال نبودن داده ها از آزمـون من ویتنی استفاده شده است .
با توجه به نتایج ارائه شده در جدول نتیجه میشـود کـه ، بین فراوانی نظر گردشگران داخلی و خارجی در مورد تاثیر فرهنگ روی غذای بومی تفاوت معناداری وجود دارد.