چکیده:
بر اساس پژوهشها، آموزش کسبوکار و فرهنگ کارآفرینانه، گسترش مراکز تحقیق و توسعه کارآفرینی، برگزاری کارگاههای آموزش کارآفرینی دیجیتالی و ... راهکارهایی برای ایجاد اشتغال و بهبود بحران بیکاری جامعه است. هدف از اجرای این پژوهش، مروری جامع بر تعاریف و مفاهیم آموزش کارآفرینی؛ معرفی انواع مدلها و روشهای تدریس کارآفرینی در دانشگاهها و مطالعه چالشهای پیش روی آموزش عالی ایران در این حوزه نوین بود. بر این اساس، به منظور شناخت ادبیات و سوابق موضوع و بررسی روند مقوله مورد بحث از روش کتابخانهای با مراجعه به پایگاههای اینترنتی اسناد و مدارک علمی داخلی و خارجی و نیز مقالههای موجود بهره گرفته شد. چنین نتیجهگیری میشود که «اصلاح محتوای آموزشی»، «ایجاد تمایل و تعهد به ایجاد کسبوکار»، «افزایش شایستگیهای کارآفرینانه» و «استفاده از کارآفرینان بهعنوان مدرس» الزامی به نظر میرسد.
The unemployment crisis is a threat
to the society as a whole. Unemployment
among university graduates in particular results
in irreparable adverse effect for social,
Economic and political domains. Research
studies have well revealed that training on
entrepreneurial culture and business, promoting
the entrepreneurship R&D centers, organizing
digital entrepreneurship workshops etc., are
appropriate solutions for The Society to create
adequate jobs and improve the unemployment
crisis. This study is an attempt to provide a
comprehensive review of the definitions and
Concepts in the entrepreneurship training, to
introduce the various models and methods of
teaching entrepreneurship in universities, and to
study the challenges faced with the higher
education in Iran as far as the entrepreneurship
training -as a new field - is concerned. In order
to have a further recognition of the literature
and the background of the subject for dealing
with the trend of the issue, a literature review
methods was employed to take advantage of the
most of the scientific -based documents. The
method included a broad subject- wise Internet
search in both domestic and foreign sites, and a
review of the available related articles and
papers .The finding lead us to the conclusion
that some of the factors needed in imperatively
for becoming an entrepreneurial University are
as follows: " the improvement of the training
content "and "the build up of inclination and
engagement tendency in the students for
creating a business", the enhancement of
entrepreneurial competencies and " the
employment of the entrepreneurs as trainers".
خلاصه ماشینی:
آموزش کارآفريني در دانشگاه ها، روش ها و چالش ها Entrepreneurship Training in Universities: Methods and Challenges تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٥/٢٤ غلامحسين حسينينيا∗ سيد شمس الدين موسوي∗∗ بر اساس پژوهش ها، آموزش کسب وکار و فرهنگ کارآفرينانه ، گسترش مراکز تحقيق و توسعه کارآفريني، برگزاري کارگاه هاي آموزش کارآفريني ديجيتالي و ...
به علت نقش حياتي کارآفريني، تلاش هاي بسياري براي بهبود و ارتقاي آن انجام شده که ازجمله مهم ترين آنها ارائه برنامه هاي آموزش کارآفريني در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشي در کشورهاي مختلف جهان است .
فايول و گيبلي ٢ (٢٠٠٨) نيز در مطالعات خود نشان داداند که در آموزش کارآفريني، طيف گسترده اي از روش ها وجود دارد که برخي از آنها عبارت اند از: ارزيابي طرح کسب وکار از سوي دانشجويان ، توسعه سرمايه گذاري براي ايجاد پروژه ، هدايت دانشجويان از سوي يک کارآفرين و همراهي با آنان در اجراي پروژه ، مصاحبه با کارآفرينان ، شبيه سازي، فيلم ها و سخنراني سنتي.
جدول (٥) مدل آموزش کارآفريني هيتي و اگرمن (٢٠٠٤) هدف هاي تدريس محتوا کاري که کارآفرين انجام ميدهد ماهيت کارآفريني يادگيري مفهوم کارآفريني نياز به کارآفرين منابع کارآفريني ايجاد ارزش در سازمان ها و حرفه هاي موجود يادگيري فرايند کارآفريني توسعه و ارتقاي مهارت يادگيري کارآفرين شدن نحوه شروع يک کسب وکار کوچک سودآور مدل آموزش کارآفريني متمرکز يا جاذبه اي در مدل متمرکز (استريتر٢، ٢٠٠٣)، تمامي دوره ها و واحدهاي نظري و عملي تدريس کارآفريني، در يک دانشکده برگزار ميشود و دانشجويان ساير دانشکده ها و يا گروه هاي آموزشي براي يادگيري دانش و مهارت هاي مورد نياز کارآفرينانه بايد به دانشکده و گروه آموزشي مشخص شده ، مراجعه کنند.
A Study of Teaching Methods in Entrepreneurship Education for Graduate students.
From craft to science: Teaching models and learning Processes in Entrepreneurship Education.