چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی، پژوهشی، رفاهی و اداری دانشکدههای فنی و حرفهای استان مرکزی اجرا شد. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 3673 نفر از دانشجویان دانشکدههای فنی و حرفهای استان مرکزی بود که تعداد 915 نفر به روش طبقهبندی و با استفاده از جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. در این پژوهش برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای تعیین اعتبار و پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب پایایی 956/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون تی تکنمونهای استفاده شد. یافتهها نشان داد که با توجه به سطح معنیداری برای خدمات آموزشی، پژوهشی و رفاهی که کوچکتر از 05/0 است، میانگین سطح هر یک از این خدمات تفاوت معنیداری با عدد 3 دارد. میانگین سطح خدمات آموزشی، بالاتر از متوسط و میانگین سطح خدمات پژوهشی و رفاهی، پایینتر از متوسط به دست آمد. در مورد خدمات اداری نیز میانگین سطح خدمات اداری تفاوت معنیداری با عدد 3 ندارد.
This research was conducted with
the aim of evaluating the students' satisfaction
with the educational, research, welfare and
administrative services of the Markazi
Province technical and vocational university.
The research method is descriptive-survey and
the statistical population consists of students
of technical and vocational university of
Markazi Province who were randomly
selected using Morgan table. A questionnaire
was used to collect the required information
and analyze the findings. In this research,
content validity was used to determine the
validity of the questionnaire. Cronbach's alpha
method was used to determine reliability. In
order to analyze the data using SPSS software
and One-sample t-test was used. The findings
showed that considering the significant level
for educational, research and welfare services
is less than 0.05, the average level of each of
these services is significantly different from
the number 3. The average level of
educational services was higher than the
average, and the average level of research and
welfare services was lower than the average.
In the case of administrative services, the
average level of administrative services is not
significantly different with the number 3.
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان رضايت دانشجويان از خدمات آموزشي، پژوهشي، رفاهي و اداري دانشکده هاي فني و حرفه اي (مورد مطالعه : دانشکده هاي فني و حرفه اي استان مرکزي) Survey Student Satisfaction from Educational, Research, Welfare and Administrative Services of Technical and Vocational University (Case Study: Markazi Province Technical and Vocational Schools) تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٤/٢٦ ابراهيم رحيمي∗ نجيبه عباسي رستمي ∗∗ اين پژوهش با هدف بررسي ميزان رضايت دانشجويان از خدمات آموزشي، پژوهشي، رفاهي و اداري دانشکده هاي فني و حرفه اي استان مرکزي اجرا i شد.
در اين پژوهش تلاش ميشود تا با سنجش ميزان رضايت تحصيلي دانشجويان از وضعيت کيفيت آموزشي، پژوهشي، رفاهي و اداري دانشکده هاي فني و حرفه اي استان مرکزي، اطلاعاتي به دست آيد.
نتايج پژوهش جعفري راد و همکاران (١٣٩٤) نيز نشانگر آن بود که رضايت دانشجويان از ابعاد آموزشي، پژوهشي، رفاهي و اداري در دانشگاه هاي دولتي پايين تر از متوسط است .
در مورد ميزان رضايت دانشجويان از دانشکده فني و حرفه اي اطهر اراک ميتوان نتيجه گرفت ميانگين سطح خدمات پژوهشي، رفاهي و اداري پايين تر از متوسط است و از سطح مطلوبي برخوردار نيست .
در مورد ميزان رضايت دانشجويان از دانشکده فني و حرفه اي ساوه ميتوان نتيجه گرفت ميانگين سطح خدمات پژوهشي و رفاهي پايين تر از متوسط است .
در مورد ميزان رضايت دانشجويان از دانشکده فني و حرفه اي خمين ميتوان نتيجه گرفت ميانگين سطح خدمات آموزشي و اداري بالاتر از متوسط است و از سطح مطلوبي برخوردار است .