چکیده:
زمینه و هدف: افسردگی از جمله عواملی است که امروزه در حال گسترش بوده و جوانب فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار میدهد و از آنجایی که اختلالات یادگیری و هوش هیجانی میتواند بر میزان افسردگی دانشآموزان موثر باشد بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با هوش هیجانی و اختلال یادگیری انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، تمامی دانشآموزان ششم ابتدایی شهرستان آق قلا در سال تحصیلی 96-1395 که تعداد آنها 2050 نفر بود. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 295 نفر از دو منطقه شهری و روستایی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه هوش هیجانی (برادبری و گریوز، 2004) و پرسشنامه افسردگی (ماریا کواس، 1977) و پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران، 2011) بود.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که بین افسردگی و اختلال یادگیری رابطه مثبت برقرار است، بین هوش هیجانی و اختلال یادگیری رابطه منفی برقرار است، و هوش هیجانی رابطه منفی معنادار و غیرمستقیم با افسردگی دارد (01/ 0>P).
نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن است که بین اختلال یادگیری با افسردگی و هوش هیجانی به ترتیب رابطه مستقیم و وارونه برقرار بوده و هوش هیجانی بر افسردگی اثر غیرمستقیم دارد. همچنین با توجه به نتایج حاصلشده از مدل ساختاری ارائهشده، اختلال یادگیری اثرگذاری بیشتری نسبت به هوش هیجانی بر افسردگی دارد.
Background and Purpose: Depression is one of the factors that is currently expanding and affects people's individual and social aspects. Since learning disorders and emotional intelligence can affect students' depression, the present study aims to investigate the relationship between depression, emotional intelligence and learning disorder.
Method: The research is descriptive and correlational. The statistical population included all sixth grade elementary students of Agh Ghala city in the academic year 2016-2017. For sampling, 295 students from both urban and rural areas were selected randomly. Emotional intelligence questionnaire (Bradbury-Greaves, 2004), children’s depression inventory (Maria Kovacs, 1977) and Colorado learning difficulty questionnaire (Wilcutt, 2011) were used to collect of data. Findings: The findings of the research showed that there is a positive relationship between depression and learning disorder, negative relationship between emotional intelligence and learning disorder, and emotional intelligence with depression (P> 0.01).
Conclusion: Findings indicate that there is a direct and reverse relationship between learning disorder, depression and emotional intelligence. Also, emotional intelligence has an indirect effect on depression. Therefore, due to the results obtained from the structural model, learning disorder has a greater effect on emotional intelligence than depression.