چکیده:
زمینه و هدف: امتناع از مدرسه باعث آشفتگی کودک، خانواده و همچنین وقفه در تحول اجتماعی و تحصیلی میشود بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین در کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن دانشآموزان دبستانی بود.
روش: این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. به این منظور از میان والدین دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم دبستان های دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 95-1394 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 351 نفر انتخاب شدند و به مقیاس تجدیدنظرشده امتناع از مدرسه نسخه والدین کارنی (2002) پاسخ دادند. در مرحله بعد 39 نفر از والدین که هم نمره امتناع از رفتن به مدرسه کودک شان بالا بود و هم تمایل به شرکت در این پژوهش را داشتند انتخاب شدند. از این میان بهطور تصادفی20 نفر در گروه آموزش آزمایش و 19 نفر در گروه گواه جای دهی شده اند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس یک متغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله آموزش مدیریت والدین توانسته است نشانه های ترس و امتناع از مدرسه رفتن در کودکان را به طور معناداری کاهش دهد (p<0/01).
نتیجه گیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان از آموزش مدیریت والدین به عنوان روشی موثر برای کاهش ترس و امتناع از مدرسه رفتن کودکان استفاده کرد.
Background and Purpose: School refusal disturbs the child, the family, as well as delays in social and academic development. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of parental management education in reducing the refusal behavior of elementary school students.
Method: This semi-experimental study was a pre-test-post-test with control group. For this purpose, from parents of students in the first, second and third grades of primary schools of Urmia in the academic year of 2015-2016, 351 students were selected using a multi-stage cluster sampling method. The participants completed school refusal assessment scale, revised (SRAS-R). In the next stage, 39 parents who had both child with high school refusal rates and willingness to participate in the study were selected. Of these, 20 parents were randomly assigned to the experimental group and 19 were in the control group. One-way covariance analysis was used to analyze the data
Results: The results showed that the intervention in parental management training has been able to significantly reduce the fear and refusal rates of school attendance in children (p <0.01). Conclusion :Therefore, according to the results of this study, parent’s management education can be used as an effective way to reduce fear and refusal of school among children.