چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه رابطه بین درگیری تحصیلی، سرسختی، ادراک محیط کلاس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر بود. روش پژوهش علی – مقایسهای بود. از جامعه آماری (1411 نفر)، نمونهای با حجم 300 دانشآموز (150 دختر و 150 پسر)، سوم تجربی دزفول به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرسختی کوباسا (1994)، پرسشنامه ادراک فعالیتهای کلاسی من جنتری، گابل و ریزا (2002) و پرسشنامه درگیری تحصیلی از خرده مقیاس های راهبردهای-انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دیگروت (1994) استفاده شد. دادهها، با روش همبستگی پیرسون و آزمون معناداری Z فیشر تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان دادند ضرایب همبستگی بین پیشرفت تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر 0/160= R و پسر 0/358=R در سطح 0/05 =P معنادار بودند ولی تفاوت بین این دو ضریب برابر 1/80 =Z که در سطح 0/05 =P معنادار نبود. ضرایب همبستگی بین پیشرفت تحصیلی و سرسختی دانشآموزان دختر 0/162- =R و پسر 0/183-=R منفی و معنادار بودند ولی تفاوت بین این دو ضریب برابر 0/18=Z که در سطح 0/05 =P معنادار نبود. ضرایب همبستگی بین پیشرفت تحصیلی و ادراک محیط کلاس دانشآموزان دختر برابر 0/036- =R و معنادار نبود ولی در پسران 0/252- =R و در سطح 0/002 =P معنادار شد. لذا تفاوت بین این دو ضریب برابر 2/48 =Z که در سطح 0/05 =P معنادار بود. ضرایب همبستگی بین ادراک محیط کلاس و درگیری-تحصیلی دانشآموزان دختر 0/556=R و در پسران 0/664=R که در سطح 0/000 =P معنادار بودند ولی تفاوت بین این دو ضریب برابر 1/43= Z که در سطح 0/05 =P معنادار نبود. ضرایب همبستگی بین سرسختی و ادراک محیط کلاس و همچنین بین سرسختی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر معنادار نبودند بنابراین تفاوت بین آنها هم معنادار نشد. بهطورکلی، از شش مقایسه روابط بین هر جفت از متغیرهای موردمطالعه، رابطه پیشرفت تحصیلی و ادراک از محیط کلاس بین گروه دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت که دلیل احتمالی آن نقش عوامل فرهنگی و اجتماعی است. لذا ضرورت دارد که اولیاء و مربیان برای هر دو جنس فرصتهای مناسب رشد و پیشرفت را فراهم کنند.
خلاصه ماشینی:
مقایسه رابطه پیشرفت تحصیلی با درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس بین دانشآموزان دختر و پسر فوزیه الهام پور 1*، حمزه گنجی2، خدیجه ابوالمعالی3 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران ، ایران.
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره سوم، شماره هجدهم، فروردینماه 1397، صفحات 40-26 چکیده هدف این پژوهش مقایسه رابطه بین درگیری تحصیلی، سرسختی، ادراک محیط کلاس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر بود.
نتایج پژوهش راشدی و ابوالمعالی (1391) نشان داد که درگیری تحصیلی در رابطه بین ادراک جو روانی- اجتماعی کلاس درس و پیشرفت تحصیلی در دختران نقش معناداری داشت اما در گروه پسران چنین نقشی را نداشت که نشانة اثر جنسیت در این رابطه است.
پژوهش فانی و خلیفه (1389)، نشان داد که رابطه بین ادراک از رفتار معلم و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی معنادار نبود ولی این رابطه در گروه پسران معنادار بود که بیانگر اثر جنسیت بر این رابطه است.
My classroom activities Gentry Gable & Rizza Academic engagement Motivation strategies learning Questionnaire Pin t rich & Dig root پیشرفت تحصیلی 1 : میانگین نمرات امتحانات نهایی درسهای ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی دانشآموزان در سال تحصیلی 94-93 به عنوان ملاک پیشرفتتحصیلی در نظر گرفتهشد یافتهها نتایج در سه جدول بترتیب جدول 1.
یافته ششم این بود که ضرایب همبستگی بین ادراک محیط کلاس و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر به تفکیک معنادار بودند ولی تفاوت بین این ضرایب همبستگی گروه پسران با گروه دختران برابر 43/1 Z= و در سطح 05/0p= معنادار نبود.