چکیده:
هدف از این مطالعه، تحلیل عاملی تاییدی مدل رهبری معنوی درآموزش عالی، ازدیدگاه روسا ومعاونان دانشگاههای جامع آزاد اسلامی ایران وروسا ومعاون دانشکده های آن می باشد.به روش ترکیبی ،باتلفیق پژوهش کیفی و کمی در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، رهبری معنوی در آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت.روش تحلیل کیفی، تحلیل تماتیک یا مضمون وروش تحلیل کمی، تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. این بررسی با بهره گیری از نظرات 40 نفراز پنل خبرگان برای بررسی روایی صوری و محتوایی پرسشنامه و همچنین دریافت وبررسی 530 پرسشنامه تکمیل شده توسط روسا ومعاونان با سابقه و صاحب نظردر واحد های جامع دانشگاههای آزاد اسلامی ایران ودانشکده های آن جهت روایی سازه و تحلیل عاملی تاییدی انجام شد.داده ها توسط نرم افزاراس پی اس اس و اسمارت پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ مقدار قابل قبول(92/ 0 )نشان داد.مدل مفهومی و پرسشنامه محقق ساخته رهبری معنوی درآموزش عالی ، واجد پایایی و روایی بالایی بود. در پژوهش حاضر، مدل رهبری معنوی در آموزش عالی، درپنج حیطه وبیست ودو شاخص تدوین واعتبارسنجی شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی ، ابزار مذکور از شاخص های برازش مطلوبی برخوردار است. پیشنهاد می شود دیدگاه نوین تدوین شده مدل رهبری معنوی در آموزش عالی، به همه ی اعضای دانشگاه آموزش داده شود وپرسشنامه محقق ساخته مذکوردر نمونه های آماری بزرگ تر، اجرا گردد.
The purpose of this study was to Confirmatory Factor Analysis of the Spiritual Leadership Model in Higher Education from the perspective of Chancellors &Rice-chancellors and Deans&Sub-deans of their Faculties of Iran Islamic Azad Comprehensive universitis.In a descriptive cross-sectional study with Qualitative research& Quantitative research metods. This Qualitative research is a thematic analysis، This Quantitative research is the construct validity of the factor analysis، spiritual leadership pattern in higher education was examined using the opinions& perspective from forty of them as a panel of experts in order to examine the content and face validity of the scale. Moreover، a number of 530 questionnaires receipt from Chancellors &Rice-chancellors and Deans&Sub-deans of their Faculties of Iran Islamic Azad Comprehensive universitis in order to examine the construct validity of the scale. Confirmatory factor analysis was used to examine the construct validity of the questionnaire. Data analysis was conducted using SPSS22 and PLS software. The results of factor analysis and expert opinion helped develop collecting & Accreditation of a spiritual leadership pattern in higher education.the reseatcher-made questionnaire had 88 items across five subscales. The reliability coefficient of the questionnaire was acceptable (0.92). Confirmatory factor analysis showed that the Model had appropriate goodness of fit.The spiritual leadership pattern &88-item، Multifactor spiritual Leadership Questionnaire in higher Education (MSLQ) was found to have acceptable validity and reliability. therefore introducing and teach this modern approach spiritual leadership pattern in higher education is recommended for all members of Universities and the questionnaire be administered to larger samples.
خلاصه ماشینی:
"مدل رهبری معنوی درآموزش عالی با تأکید بر مسایل معنوی، برای ادراک احساسات دیگران ، توسعه روابط عاطفی و آرامش بخش ، تنظیم رفتارهای انسانی و افزایش قابلیت پذیرش و پاسخگویی و حل مسأله برای کمک به شیوه رهبری معنوی همه سازمان ها و بخصوص در سازمان آموزش عالی و سایر نظام های آموزشی به کار میرود (p٢٧ ,٢٠٠٤ ,Kinjerski& Skrypnek) ( ,١٩٩٥ ,Miller 2009, p715) ,( Fry & Matherly, 2010, p300)( Mirvis, 1997, p165)(p122 Mohammadnezhad et al ) در تحقیقات متعدد با تأکیدات بر معنویت مولفه هایی بیان میکنند که با ویژگیها و مولفه های مدل هم خوانی دارد.
ویژگیها و مولفه های مدل رهبری معنوی در آموزش عالی منجر به تشویق افزایش خلاقیت ، رضایت شغلی، عملکرد تیمی و تعهد سازمانی (p٣٠٠ ,١٩٩٩ ,Freshman) افزایش صداقت و اعتماد، افزایش حس تکامل شخصی (p٢٥٠ ,١٩٩٩ ,Burack) افزایش تعهد سازمانی (,٢٠٠٣ ,Marvel et al (p١١٨)، بهبود نگرش های شغلی کارکنان همچون افزایش رضایت شغلی، مشارکت شغلی، و نیز کاهش ترک شغل افراد، افزایش اخلاق و وجدان کاری، (p٢٩٠ ,٢٠١٠ ,Matherly &Fry ) انگیزش بیشتر و معنویت در محیط کار (p١٦٩ ,١٩٩٧ ,Mirvis) میشود.
امروزه روان شناسان و سایر متخصصان مدیریت و رهبری سازمانی بر ویژگیها و مولفه هایی اشاره دارند که نقش مثبت و معناداری در ایجاد روابط مطلوب ملی و فراملی را بر عهده دارند، بسیار تأکید اند و این کنش های متقابل را اساس عمدة رشد هیجانی، اجتماعی و شناختی کارکنان و خود میدانند که مدل رهبری معنوی در آموزش عالی اکثر آن را پوشش داده است ."