چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان خودراهبری دانشجویان متاثر از کاربرد الگوی مدیریت آموزش با تاکید بر الگوی تدریس مشارکتی جیگ ساو در تدریس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی بوده و با استفاده از طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ی 41 گویه ای سنجش خودراهبری فیشر و همکاران (2001) بود. در این پژوهش دو کلاس از دانشجویان کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان روانسر به عنوان نمونه ی در دسترس مشارکت داشتند. از این دو کلاس، به طور تصادفی یک کلاس 25 نفری، به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس 25 نفری دیگر به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامه ی سنجش خودراهبری، به عنوان پیش آزمون به دانش آموزان هر دو کلاس ارائه شد. گروه آزمایش با استفاده از الگوی مدیریت آموزش و گروه گواه از طریق روش سنتی آموزش دیدند. پس از اتمام دوره ی پنج هفته ای، پرسشنامه ی سنجش خودراهبری به عنوان پس آزمون به هر دو گروه ارائه شد. جهت تحلیل داده های آماری از آزمون های T مستقل، فرمول اندازه ی اثر و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، تدریس اصول و فلسفه ی تعلیم و تربیت با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه آزاد تاثیر معنی دار مثبتی دارد.
The purpose of this study، was to survey the effect of teaching academic subject of the Principles and Philosophy of Education(PPE) through Behrangi’s Education Management Model (MEM) on students’ self-directed learning. Research method is Quasi-experimental using a two-group design with pre-test and post-test. The tool for collecting data was Fisher & et al (2001) self-direction questionnaire consisted of 41 items. Two classes in access of undergraduate students majoring in Elementary Education from Islamic Azad University Rawansar city were sampled. One with 25 students was selected randomly as an experimental group، and the other 25 student’s class as control group. Experimental group was taught through using MEM and the other with traditional method. After completing the five-week period of teaching، Fisher’s self-directed questionnaire، conducted in both classes. For analyzing the data from Independent variables، T-test، Effect Size formula and Analysis of Covariance were used. The results indicated; teaching academic subject of PPE through MEM has a positive significant effect on Azad University students’ self-directed learning.
خلاصه ماشینی:
"1 Self-directed learning 2 Knowls 3 Aronson 4 Ervinm در پژوهش هروی و همکاران (١٣٨٣) موضوع تأثیر آموزش های سخنرانی و تفحص گروهی بر میزان یادگیری بررسی و مشخص گردید میانگین نمرات پس آزمون در آموزش با تفحص گروهی از میانگین نمرات گروهی با آموزش با سخنرانی، به طور معنادار تفاوت دارد و این تفاوت به نفع تفحص گروهی است .
سناریوی نحوه ی به کارگیری الگوی مدیریت آموزش که الگوی تدریس مشارکتی (جیگ ساو) را نیز در دل خود جای داده است در تدریس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت (فصول اول و دوم ) در کلاس درس اصول و فلسفه ی تعلیم و تربیت (کتاب اصول و فلسفه ی تعلیم و تربیت ، نوشته ی دکتر علی شریعتمداری) دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان روانسر به شرح ذیل است : ١- گام اول : آماده سازی شاگردان برای تحلیل مبحث درسی بر اساس خلق نمودار پیوند بین مفاهیم عمده : در این گام از دانشجویان خواسته شد برای جلسه ی بعدی فصل اول کتاب اصول و فلسفه ی تعلیم و تربیت (اصول تعلیم و تربیت ) را به دقت مطالعه و نمودار و چارت کلی آن را تهیه کنند، به گونه ای که مفاهیم عمده و شمای کلی فصل را نشان دهد.
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش ، روش الگوی مدیریت آموزش با محوریت تدریس مشارکتی جیگ ساو به مدت چهار هفته برای دانشجویان درس اصول و فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان روانسر به کار گرفته شد و میزان خودراهبری آنان با استفاده از پرسشنامه ی سنجش میزان خودراهبری فیشر و همکاران سنجیده شد."