چکیده:
تمثیل یکی از مقولههای گسترده و پرکاربرد در اشعار شاعران دورههای گوناگون شعر فارسی است. با توجه به مهم بودن این موضوع، در کتب بیان و بلاغت تعریفهای مختلفی برای آن بیان شده است. خاقانی که یکی از شاعران بلندآوازه و صاحب سبک دورۀ خود (سلجوقی) است، به مبحث تمثیل دیدی عمیق و ژرف دارد و هر اندیشهای را مجال پرواز به اوج قله شامخ شعرش نیست. او آن قدر اوج گرفته است که دیگر کسی در خود یارای پیروی ندیده است. در این جستار ابتدا تعریفهای مختلفی از تمثیل بیان گردیده، سپس به بیان نمونههای تمثیلی که به شکل بازی و سرگرمی، شکواییه و برای القای اندیشههای حکیمانه بهکاررفته پرداخته شده است. و در پایان به این نتیجه رسیده است که بخش زیادی از اندیشه محوری خاقانی که از ویژگیهای رایج این دوره است، در تمثیلهای او تجلییافته و کاربرد تمثیل با اهداف و ابزار مختلف و متنوع در اشعارش، بهترین گواه بر شخصیبودن سبک شعری اوست.
The allegory is one of the most widely used categories in the poems of poets of various periods of Persian poetry. Due to the importance of this issue, various definitions have been expressed in rhetorical books. Khaghani, one of the most prominent and most prominent poets of his age (Seljuk), has a deep and deep-seated view of allegory, and does not allow any thought to fly to the summit of the summit of his poetry. He has grown so high that no one else has followed Yara. In this essay, various definitions of allegory are first expressed, then the expressions of allegorical games, which are in the form of games and hobbies, are discussed and used to instill wise thoughts. In the end, it has come to the conclusion that a large part of Khaghani's central thrust, which is one of the common features of this period, is manifested in his manifestations, and the application of analogy with various purposes and instruments in his poems is the best evidence of the personalization of poetry He is
خلاصه ماشینی: