چکیده:
مراقبتهای سلامت تحت حمایت فناوریهای نوین اطلاعاتی، بهعنوان یک «تحول مفید» در حوزه خدمات سلامت الکترونیک، معرفی شدهاند، اما شواهد نشان داده در پیادهسازی و اجرا با مشکلات خاصی نیز مواجه هستند؛ بنابراین وجود یک چارچوب جامع در بستر فناوری اطلاعات میتواند به افزایش عملکرد و اثربخشی مراقبتهای «سلامت الکترونیک» کمک نماید. هدف از این مطالعه، طراحی مدل بلوغ فناوری اطلاعات سلامت بر پایه چارچوب منعطف پذیر زیرساخت فناوری اطلاعات است. در این تحقیق 26 الگوی بلوغ فناوری اطلاعات به همراه چارچوبها و استانداردهای مرتبط مورد بررسی قرارگرفته و در نتیجه 58 شاخص در ۱1 حیطه فرایند مدیریتی استخراج گردید. در این مطالعه علاوه بر تعیین عوامل تاثیرگذار در مدل بلوغ و میزان اهمیت آنها، وضعیت فعلی فرایندهای مدیریتی نیز در جامعه تحقیق (مراکز مراقبت سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران)، به جهت تعیین سیاستهای آتی، مورد سنجش قرار گرفت و راهکارهایی برای بهبود عملکرد سازمان پیشنهاد گردید.
Today، health care is supported by new technologies، namely Health Electronic Records.key element in patient care improvement and support of taken decisions.
The aim of this study is to identify affecting factors and risk factors on IT Service Management in health-oriented organization based on ITIL framework.The study sample in index determining stage included IT Management academic experts fluent in ITIL and in case study include experts and elites of health care centers of Tehran University of Medical Sciences.After a review of maturity models of health IT services and extracting dimensions and effecting factors، opinions of academic experts; finally we tested the extracted factors. The results indicated that the components of the maturity of IT services based on ITIL framework in two dimensions of delivery and support of IT Service Management.The results showed that the Configuration Management Process and related indicators along with financial management and release in IT،must improved.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاکه هر يک از مدل هاي بلوغ سلامت فناوري اطلاعات مطالعه شده در اين تحقيق داراي نقاط قوت و ضعف بوده اند و بنا به دلايل ماهيتي و کاربردي خود بر يک يا چند عنصرتمرکز داشته اند و يا دستيابي به نتايج حاصل از پياده سازي آنها، در سازمان يا صنعتي خاص تأکيد دارند، ازاينرو بايد از مدلي استفاده کرد که علاوه بر پاسخگويي نيازهاي سلامت بر تمامي روند ارائه خدمت و حيطه هاي پشتيباني عمليات فناوري اطلاعات سلامت نيز تمرکز داشته باشد، لذا استفاده از مدلي ترکيبي و قابل انطباق ضروري به نظر ميرسد، چراکه در تمامي مدل هاي مطرح شده به وجود عناصر راهبردي و عوامل و ابعاد تأثيرگذار IT اشاره شده اما پايش و ارزيابي خدمات فناوري اطلاعات به طور ضمني در مدل ها آمده ، يا به طور صريح تنها در تعداد محدودي از مدل ها با کاربردهاي متفاوت ، اشاره شده است و تمرکز مدل هاي مختلف فناوري اطلاعات سلامت بر مبناي تعدادي از مؤلفه هاي موضوعي شکل گرفته است اما در اين تحقيق سعي شده که بر اساس منابع پژوهش ، الگويي جهت سازمان هاي سلامت محور ارائه شود که مبناي آن برگرفته از جنبه جامع خدمات فناوري اطلاعات مبتني بر يک نظرگاه خاص يعني چارچوب ITIL باشد.
روش شناسي پژوهش با توجه به اينکه چارچوب استاندارد مديريت خدمات فناوري اطلاعات در دو حيطه ارائه و پشتيباني خدمت ، بر سطح بلوغ سازمان تأثير گذار و قابل استناد است ، دو فرضيه اصلي به شرح زير در نظر گرفته شد.