چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی الگوهای ساختاری رابطه ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده با رضایت از نتیجه، سرپرست و مدیریت اجرا شد.
روش: جامعه آماری پژوهش برخی از صنایع و سازمانهای شهر اصفهان بودند، که از میان آنها 315 نفر به شیوه نمونه گیری دو مرحله ای انتخاب شدند. روش پژوهش همبستگی و ابزارها شامل سه پرسشنامه عدالت سازمانی (گل پرور و همکاران، 1386) و سه پرسشنامه رضایت از نتیجه، رضایت از سرپرست (کال کوئیت، 2001) و رضایت از مدیریت (جانسون و همکاران، 2006) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM) تحلیل شد.
یافته ها: شواهد بدست آمده حاکی ازآن بود که کلیه ابعاد سه گانه عدالت سازمانی با رضایت از نتیجه، رضایت از سرپرست و رضایت از سازمان دارای رابطه مثبت و معنادار (P<0.05) یا (P<0.01) هستند. الگوسازی معادله ساختاری نشان داد که فقط عدالت توزیعی و رویه ای با رضایت از نتیجه، عدالت ارتباطی با رضایت از سرپرست و عدالت توزیعی و ارتباطی با رضایت از مدیریت دارای رابطه مستقیم و معنادار (P<0.01) هستند. شواهد بدست آمده از پژوهش از رویکرد اثرات همخوان حمایت نمود.
خلاصه ماشینی:
در الگوی شکل ٢ نیز بین عدالت ارتباطی(به دلیل این که این نوع عدالت بطور مستقیم مربوط بـه سرپرست بلا فصل کارکنان میشود) با رضایت از سرپرست رابطـه مسـتقیم فـرض شـده و عـدالت توزیعی و رویه ای رابطه خود با رضایت از سرپرست را بطور غیر مستقیم از طریق عـدالت ارتبـاطی اعمال نموده اند.
در راستای این هدف نیز، این سؤال مطرح است که کـدامیک از ابعـاد عدالت سازمانی ادراک شده بـا رضـایت از نتیجـه ، سرپرسـت و مـدیریت دارای ارتبـاط مسـتقیم و کدامیک دارای ارتباط غیرمستقیم هسـتند؟ از نظـر ضـرورت و اهمیـت پـژوهش نیـز بایـد گفـت ، یافته های این پژوهش پیکره ی دانش بشری در حوزه روابـط بـین عـدالت سـازمانی ادراک شـده بـا پیامدهای نگرشی مبتنی بر رضایت (نتیجه ، سرپرست و مدیریت ) درایران را گسترش میدهد و در عین حال شواهدی بین فرهنگی برای رویکرد اثرات متمایز فراهم خواهد ساخت .
ابزاراندازه گیری پرسشنامه های عدالت سازمانی ادراک شده (Perceived Organizational Justice Questionnaires) عدالت سازمانی توزیعی دراین پژوهش از طریق پرسشنامه ٥ سـؤالی و عـدالت رویـه ای و عـدالت ارتباطی نیز با پرسشنامه های ٧ و ٦ سؤالی که توسط گل پرور و همکاران (١٣٨٦) معرفی شده مورد سنجش قرار گرفت .
جدول ٣ نتایج تحلیل رگرسیون واسطه ای در مورد بررسی نقش واسطه ای ابعاد عدالت سازمانی برای ابعاد رضایت بر پایه سه الگوی نهایی پژوهش (شکل های ٤ تا ٦) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث یافته های این پژوهش در راستای بررسی روابط ابعاد عدالت سازمانی با ابعاد رضـایت آن گونـه کـه درجدول ٢ ارائه شد، نشان داد که بین کلیه ابعاد سـه گانـه عـدالت سـازمانی (تـوزیعی، رویـه ای و ارتباطی )و رضایت از نتیجه ، سرپرست و مـدیریت رابطـه مثبـت و معنـادار (٠٠١>P) وجـود دارد.