چکیده:
امروزه کارایی بازار های خدماتی جهانی از طریق بین المللی سازی خرده فروش یها افزایش یافته
است. در میان روش ها و ساختار های گوناگون خرده فروشی ها، فروش تخفیف دار یکی از سریع ترین
اشکال رشد و توسعه خرده فروشی، چه در بازار های داخلی و چه در بازار های بین المللی می باشد. البته
این مسئله مستلزم شناخت دقیق نگرش خریداران و فرهنگ آنان در بازارهای داخل و بازار های خارجی
است که نیاز است مدیران به آن توجه ویژه داشته باشند.
در هر صورت باید در نظر داشت که خرید و فعالی تهای مربوط به آن همواره می تواند تابعی از
ساختار فروشگاه ها، فرهنگ، اقتصاد و ... باشد.
مطالعات قبلی صورت گرفته در این زمینه مربوط به جوامع غربی بوده و تمرکز محققین بر
فرهنگ غربی صورت گرفته است. این پژوهش یک آزمون پیمایشی از خریداران در فروشگا هها،
انگیزه های خرید و نوع خرید آ نها بر پایه انگیز هها و فعالیت های مرتبط با خریدشان را برای ما فراهم
می آورند. در مجموع 385 پرسشنامه بین خریداران فروشگاه های تخفیف دار ایرانی در شهر قزوین
پخش و 300 پرسشنامه کامل به منظور تجزیه وتحلیل به دست ما رسیده است.
فاکتور آنالیزی در این پژوهش 2 فاکتور برای مشتریان فروشگاه های تخفیف دار شناسایی و ارائه
نموده است که عبارتند از :
-1 اجتماعی – تفریحی 2- سودمند گرائی
همچنین با استفاده از تکنیک آنالیز خوشه ای تمامی جامعه آماری ما به 3 گروه مجزا تقسیم
شده اند و بر اساس انگیز ههای خریدشان برچسب خورده اند.
-1 اجتماعی / تفریحی ( تعداد : 46 نفر، 15 درصد جامعه ) 2- خریداران با انگیزه سودمندگرایی
( تعداد : 81 نفر، 27 درصد جامعه ) 3- خریداران با انگیزه ترکیبی ( تعداد : 173 نفر، 58 درصد جامعه
(
در نهایت بر اساس یافته ها در مورد انواع خوشه ها، محیط و فروشگاه های دارای تخفیف و دلایل
مدیریتی بحث شده است.
خلاصه ماشینی:
"فاکتور آنالیزی در این پژوهش ٢ فاکتور برای مشتریان فروشگاه های تخفیف دار شناسایی و ارائه نموده است که عبارتند از : ١-اجتماعی – تفریحی ٢- سودمند گرائی همچنین با استفاده از تکنیک آنالیز خوشه ای تمامی جامعه آماری ما به ٣ گروه مجزا تقسیم شده اند و بر اساس انگیزه های خریدشان برچسب خورده اند.
جدول شماره ٤ نتایج تحلیل عاملی اکتشافی : بارعاملی و مقدار واریانس تبیین شده متغیر ویژگی های فروشگاه (رجوع شود به تصویر صفحه) پایایی مقیاس ها آزمون پایایی به روش آلفای کرونباخ بر روی پرسشنامه صورت گرفت که میزان پایایی بعد اجتماعی شدن و تفریح برابر با ٨٤/.
جدول شماره ٤-٦ بررسی میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای اصلی پژوهش متغیر میانگین انحراف استاندارد اجتماعی شدن و تفریح 3/11 0/78 سودمند گرایی 3/97 0/71 کل 3/42 0/49 سهولت خدمات و دسترسی 4/03 0/59 آسانی خرید 4/06 0/76 فضای مناسب 4/38 0/63 قیمت رقابتی 4/38 1/38 کالای مد 3/73 1/03 کل 4/11 0/51 ٤-٣ یافته های استنباطی گروه بندی پاسخگویان بر حسب انگیزه های خرید جهت خوشه بندی از روش خوشه بندی سلسله مراتبی (Hierarchical Cluster Analysis) استفاده شد.
رویه هم رفته با بررسی های صورت گرفته یافت شد که بعد انگیزه ترکیبی در بین خوشه ها بالاترین نمره را کسب کرده که این مسئله نشان دهنده این مطلب است که بیشتر خریداران ایرانی فروشگاه ها را به منظور به دست آوردن مناسب ترین کیفیت و قیمت و همچنین بهترین محیط خرید بازدید می کنند ."