چکیده:
ﻫﺪف: ﺑﺎزی ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿّﺖ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن ﭘﯿﺶ دﺑﺴﺘﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ رﺷﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻋﺎﻃﻔﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ دارد. ﺑﺎزی ﻫﺎی ﺧﻼّق ﻓﺮﺻﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﺧﻼﻗﯿّﺖ در ﮐﻮدﮐﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ آﻣﻮزش ﺑﺎزی در اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻼﻗﯿّﺖ ﮐﻮدﮐﺎن ﭘﯿﺶ دﺑﺴﺘﺎﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ و ﻃﺮح آزﻣﺎﯾﺶ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن- ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد. 32 ﮐﻮدک ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﻄﻮر ﺗﺼﺎدﻓﯽ در ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺧﻼﻗﯿّﺖ ﺗﻮرﻧﺲ ﺳﻄﺢ اوﻟﯿﻪ ﺧﻼﻗﯿّﺖ آزﻣﻮدﻧﯽ ﻫﺎ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﺷﺪ. آﻣﻮزش ﺑﺎزی در 15 ﺟﻠﺴﻪ 45 دﻗﯿﻘﻪ ای ﺑﺮای ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ اﺟﺮا ﺷﺪ و دوﺑﺎره ﺳﻄﺢ ﺧﻼﻗﯿّﺖ آزﻣﻮدﻧﯽ ﻫﺎ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی و داده ﻫﺎ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش ﺑﺎزی ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﺟﺮا ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش بازی مؤلفه های انعطاف پذیری، اصالت ، سیالی و بسط در خلاقیت را در کودکان بطور معناداری افزایش میدهد(٠٠١>P).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش بازی روش مناسبی برای افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی است .
جدول ٥ خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس برای مؤلفه سیالی خلاقیت (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طوری که مندرجات جدول ٥ نشان می دهد آموزش بازی مؤلفه سیالی خلاقیت را به طوری معناداری در کودکان افزایش می دهد[٠٠١>p ، ٨/١٣ = (٣٠ و ١)F].
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش نشان داد که آموزش بازی مؤلفه انعطاف پذیری خلاقیت را در کودکان افزایش میدهد.
در تبیین نتیجه بدست آمده در این فرضیه با توجه به معنی انعطاف پذیری، یعنی استعداد تولید روشهای متنوع و یا راههای متفاوت برای حل مساله ، میتوان گفت ، آزمودنیهایی که در این جلسات آموزش بازی بخصوص قصه خوانی، شرکت داشتند، با توجه به ویژگیهای آموزشی که داستان دارد، که در آن معماهای گوناگونی مطرح میشود و کودکان باید برای رسیدن به هدف به جستجوی جوابهای گوناگون و متنوع برای حل مسأله دست یابند، موفق به افزایش بعد انعطاف پذیری خلاقیت خود شدند.
بر اساس تحلیل نمرههای مؤلفه سیالی در پیش آزمون و پس آزمون گروههای آزمایشی و کنترل، میتوان نتیجه گرفت که مداخله بازی مؤلفه سیالی خلاقیت را در کودکان افزایش میدهد که این نتیجه با نتایج پژوهش های کار و وندیور (٢٠٠٣)، آندرسون (٢٠٠٧)، کالین (٢٠١٠)، برگن (٢٠٠٢) و روشندل(١٣٧٦) همخوانی دارد."