چکیده:
هدف: ولع مصرف یکی از پرفشارترین مباحثی است که در علم اختلال های اعتیادی با آن مواجه می شویم. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بی اشتیاقی اخلاقی و هوش اجتماعی در پیش بینی ولع مصرف افراد مصرف کننده مواد انجام گرفت.
روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. افراد مصرف کننده مواد که در نیمه اول سال1396 به مراکز ترک اعتیاد سرپایی استان کرمانشاه مراجعه کرده و تحت درمان بودند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 120 نفر از این افراد به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل سه پرسش نامه ی بی اشتیاقی اخلاقی بندورا و همکاران، هوش اجتماعی آنگ توت تت و ولع مصرف سوموزا و همکاران بود. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافته ها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که ولع مصرف با نمره کل بی اشتیاقی اخلاقی و مولفه های توجیه اخلاقی، مقایسه سودمند، بی اعتنایی به پیامدها، غیرانسانی کردن و نسبت دادن سرزنش رابطه مثبت دارد و با هوش اجتماعی رابطه منفی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 15درصد از واریانس ولع مصرف به وسیله بی اشتیاقی اخلاقی و هوش اجتماعی تبیین می شود.
نتیجه گیری: می توان گفت بی اشتیاقی اخلاقی و هوش اجتماعی از متغیرهای مرتبط با ولع مصرف می باشد که باید در برنامه ترک اعتیاد موردتوجه باشد.
Objective: Drug use craving is one of the most high-profile topics in the science of addictive disorders. This study aimed at determining the role of moral disengagement and social intelligence in predicting drug use craving among substance users.
Method: A descriptive research method and a correlational research design were used for the conduct of this study. The substance users who had referred to departments of outpatient addiction in Kermanshah province in the first half of 2017 constituted the statistical population of this study. A total of 120 participants were selected through randomized cluster sampling. The data gathering tools consisted of three questionnaires، namely Bandura et al.، Moral Disengagement Scale، Aungtontett Social Intelligence Test، and Somoza Drug Craving Scale. The collected data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis.
Results: The results of correlation coefficients showed that craving has a positive relationship with the total score of moral disengagement and some of its components، including moral justification، advantageous comparison، ignoring the consequences، dehumanization، and attribution of blame; and has a negative relationship with social intelligence. The results of regression analysis showed that 15 percent of the variance of drug use craving is explained by moral disengagement and social intelligence.
Conclusion: It can be argued that moral disengagement and social intelligence are among the variables associated with drug use craving that should be considered in the addiction treatment program.
خلاصه ماشینی:
نقش بیاشتیاقیاخلاقی و هوش اجتماعی در پیش بینی ولع مصرف افراد مصرف - کننده مواد 3 شیرین احمدی ١، حسن یاقوتی ٢، وحید فلاحی تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٠٣/٠٩ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/١٠/١٩ چکیده هدف : ولع مصرف یکی از پرفشارترین مباحثی است که در علم اختلال های اعتیادی با آن مواجه میشویم .
گودمن ، هندرسـون و پترسـون -بدلی و گلدشتاین (٢٠١٥)، با مطالعه رابطه ویژگیهـای روانی اجتماعی در افراد مصـــرف کننده مواد به این نتیجه رســـیدند افرادی که احسـاس مسـئولیت و درک (جابجایی مسـئولیت ) بیشـتری نسبت به مشکل خود داشته و آن را به رسمیت شناختند میل به تغییر و اقدام به ترک و عدم ولع مصرف در آن ها بیشتر بود.
بنابراین با توجه به ســوابق بالا پژوهش حاضـر درصـدد پاسـخگویی به این سـوال اسـت که آیا بیاشــتیاقی اخلاقی و هوش اجتماعی میتوانند ولع مصرف در افراد وابسته به مواد را پیش بینی کنند؟ 1.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری پژوهش حـاضـــر با هدف تعیین نقش بیاشـــتیاقیاخلاقی و هوش اجتماعی در پیش بینی ولع مصــرف افراد مصــرف کننده مواد انجام گرفت .
بنـابراین بـا توجـه بـه نتـایج پژوهش حاضـــر میتوان گفت افراد مصـــرف کننده موادی که بیاشـــتیـاقی اخلاقی بالا و هوش اجتماعی پایینی دارند بعد از ترک و اتمام دوره درمان ، ولع مصــرف و میل زیادی برای مواد دارند.
با توجه به این پژوهش و اهمیت بیاشـــتیاقی اخلاقی و هوش اجتماعی در ولع مصــرف مواد، لزوم ارائه کارگاه های آموزشــی برای کاهش و مقابله با راهبردهای بیاشـــتیاقی اخلاقی و ارتقاء ســـطح هوش اجتماعی افراد مصـــرف کننده مواد پیشنهاد میشود.