چکیده:
تاریخ پوشاک بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ است که سهمی بزرگ در هویت فرهنگی هر ملست
دارد. این مقاله با هدف معرفی «فرهنگ والا و اصیل پوشش و لباس ایرانیان تا قبل از ورود
اسلام». که خود ریشهای عمیق در تاریخ دارد. با مطالعه متون و آثار مرتبط پر جای مانده. این
موضوع را بررسی کرده و هماهنگی و همسوییهای غیرقابل انکار آن را با «هویت اسلامی» روشن
ساخته است. پاسخ به پرسشهایی از قبیل اینکه ایا پوشش کامل در ایران باستان وجود داشت با
در دوره اسلامی وارد ایران شد؟ ایا حجاب و پوشش فقط مختص زنان بود؟ ابا حجاب برتر
(چادر) برای زنان از دوران اسلامی وارد ایران شده است یا ریشهای ایرانی دارد؟ آیا در طول
تاریخ داشتن تن حجاب مایه فخر و مباهات بوده است با بدحجابی و پوشش نامناسب؟ و اینکه
دیدگاه دنیای معاصر درباره این امر چگونه است؟ میتواند از یک طرف جایگاه پوشش و حجاب
در «فرهنگ ایران باستان» و همسوییهای آن با «فرهنگ ایران اسلامی» را تبیین کشد و از سوی
دیگر بر اساس آن بستر مناسبی برای بازسازی و تقویت «هویت فرهنگی ایران معاصر» که تا
حدود زیادی تحت تاثیر «فرهنگ غربی» است. بوجود آورد.
نتیجه این پژوهش نشان می دهد پوشش تمام بدن برای مردان و زنان ایرانی در دورههای تاریخی
مورد بررسی (از ایلامیان تا ساسانیان) وجود داشته است و حجاب کامل و برتر برای طبقه بالای
اجتماع و خواص جامعه یک ضرورت بوده است.
History of clothes is a part of culture and civilization of every nation which contributes a lot to its cultural identity. The present article intends to introduce exalted and original culture of Iranians before the advent of Islam which is deeply rooted in its history. The researcher has studied related texts and works and has identified undeniable concordance and congruity between this ancient Iranian identity and the Islamic identity. It is worth shedding lights on whether there was full coverage for women in ancient Persia or it entered Iran after the advent of Islam. Was Hijab or coverage of body just for females? Was nudity a value or observance of Hijab? How is Hijab looked at the modern age? Answering these questions can clarify the status of Hijab and coverage in ancient Iranian culture and its congruity with the Islamic-Iranian culture. Similarly, a good platform can be established to recreate and strengthen the cultural identity of contemporary Iran which has greatly influenced by western culture. In historical periods which has been studied ,the results of this study show full coverage for Iranian men and women and also full and perfect coverage for top-class has been a necessity.
خلاصه ماشینی:
پاسخ به پرسش هايي از قبيل اينکه آيا پوشش کامل در ايران باستان وجود داشت يـا در دوره اسلامي وارد ايران شد؟ آيا حجاب و پوشش فقط مختص زنان بـود؟ آيـا حجـاب برتـر (چادر) براي زنان از دوران اسلامي وارد ايران شده است يا ريشه اي ايرانـي دارد؟ آيـا در طـول تاريخ داشتن حجاب مايه فخر و مباهات بوده است يـا بـدحجابي و پوشـش نامناسـب ؟ و اينکـه ديدگاه دنياي معاصر درباره اين امر چگونه است ؟ ميتواند از يک طرف جايگاه پوشش و حجاب در «فرهنگ ايران باستان » و همسوييهاي آن با «فرهنگ ايران اسلامي» را تبيـين کنـد و از سـوي ديگر بر اساس آن بستر مناسبي براي بازسازي و تقويت «هويت فرهنگي ايـران معاصـر»، کـه تـا حدود زيادي تحت تاثير «فرهنگ غربي» است ، بوجود آورد.
نتيجه اين پژوهش نشان ميدهد پوشش تمام بدن براي مردان و زنان ايراني در دوره هاي تـاريخي مورد بررسي (از ايلاميان تا ساسانيان ) وجود داشته است و حجاب کامل و برتر براي طبقه بـالاي اجتماع و خواص جامعه يک ضرورت بوده است .
جامعه خودباخته به دليل اين که ارتبـاطش را بـا فرهنـگ و تـاريخ خـود از دست ميدهد و به روش تقليدي عمل ميکند، نه امکان تداوم و بسـط فرهنـگ گذشـته خود را دارد و نه توان عبور و گذر از آن و نه ميتواند به فرهنگ ديگري که در مقابل او قرار گرفته و مبهوت و مقهور آن شده است ، ملحق شود (ادوارد، ١٣٨٩).
بررسيها نشان ميدهد که پوشش تمام بدن در دوره هاي مختلف تـاريخي چـه نـزد زنان و چه نزد مردان در ايران يـک حقيقـت بـوده اسـت و بـه هـيچ وجـه ايرانيـان در برهنگي به سر نميبرده اند.