چکیده:
کتاب زبان انگلیسی (پایه هفتم) کتابی است که به تازگی برای فراگیران زبان انگلیسی طراحی و منتشر شده است. هدف نویسندگان بومی کردن محتوا، شکل و تصاویر این کتاب بر اساس فرهنگ ایرانی است. هدف این تحقیق، تجزیه و تحلیل تصاویر کتاب از منظر دانش آموزان ترک، فارس و کرد (کرمانج) می باشد. ابزار استفاده شده در این تحقیق یک پرسشنامه که توسط محققین طراحی و اعتبار بخشی شده و [1]یک مصاحبه نیمه آزاد (semi-structured) میباشد. 182 دانشآموز (77 دانشآموز ترک، 57 دانشآموز فارس و 48 دانشآموز کرد) در این تحقیق شرکت کردند. با استفاده از آزمون خی دو و تجزیه و تحلیل نتایج
نشان داده شد که برخی از تصاویر به درستی انتخاب نشده اند و تفاوت ها یی در فهم، تفسیر معنا، و هدف آن تصاویر در دانش آموزان دیده شد. می توان این گونه نتیجه گیری کرد که به هنگام انتخاب تصاویر بهتر است به خرده فرهنگ ها ی ایرانی هم توجه شود.
“Prospect 1” is a newly designed and published book for English learners at high schools in Iran. The authors’ aimhas been to localize the content، form، and pictures of the book based on the Iranian culture. In particular، the purpose of this study was to analyze the pictures of the book from the point of views of Turkish، Persian، and Kurdish (Kormanj) students. The instruments used in the study were a questioner designed and validated by the researchers and a semi-structured interview. One hundred eighty two subjects (48 Kurdish، 77 Turkish، and 57 Persianstudents) were chosen as the participants of the study. Using Chi square، the analysis of the results showed that some pictures were not appropriately selected and the learners showed differences in understanding and interpreting the meaning and purposes of these pictures. It was concluded that when selecting pictures، it is better to consider sub cultures in Iran، too.
خلاصه ماشینی:
نخستین پرسش مربوط به جلد کتاب است و این که آیا این تصویر (پیوست ١) را همـۀ دانش آموزان این پایه و همۀ اقشار و دانش آمـوزان ایرانـی درک مـی کننـد و آیـا طـراح آن توانسته است هدف مد نظر را به خوبی در قالب تصویر بیان کند؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به آمار به دست آمـده ، ٥٠ درصـد دانـش آمـوزان تـرک و فـارس و ٣٠ درصـد دانش آموزان کرد (با توجه به برداشت شخصی خود از جلد کتاب ) به بین المللی بودن زبان انگلیسی و این که باید این زبان را فراگرفت اشاره کرده اند.
دربارٔە عکس اول با توجه به آمار ذکرشده ، اگرچه تفاوت معنی داری بین دانـش آمـوزان وجود دارد، اما درصد پاسخ های صحیح تاحدودی بیان گر به کارگیری مناسب و صحیح این تصویر است و دربارٔە عکس دوم می توان این گونه تصور کرد که این تصویر برای رسـاندن مفهوم کارمند چندان مناسب این ردٔە سنی و نیز همۀ دانش آموزان نیست .
١٤٨ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به درصد بالای پاسخ های صحیح (٩٥ درصد دانـش آمـوزان تـرک ، ٩٨ درصـد دانش آموزان فارس ، و ٩٨ درصد دانش آموزان کرد) می توان ایـن تصـویر را بـرای معرفـی پارکینگ مطلوب و مناسب دانست و هم چنین تفاوت معنی داری بین دانش آمـوزان (مقـدار احتمال ٠/٤٧٥) وجود ندارد.