چکیده:
آموزش هر زبانی مشکل های خاص خود را دارد؛ آموزش زبان انگلیسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. یکی از اصلی ترین مشکل های آموزش زبان انگلیسی، کیفیت کتاب های درسی است. از آن جا که کتاب زبان انگلیسی پایه هفتم مقطع متوسطه نخستین تجربه رسمی تحصیلی دانش آموزان با زبان انگلیسی است، تهیه و تدوین این کتاب اهمیت مضاعفی دارد و طبعا مستلزم دقت و تلاش بسیار زیاد مولفان خواهد بود. از این رو، گفتنی است که ارزش یابی و تحلیل محتوای کتاب زبان انگلیسی پایه هفتم مقطع متوسطه اقدامی مهم در راستای شناخت نقاط ضعف و قوت این کتاب است. هدف اصلی این تحقیق، نقد و ارزش یابی کیفی این کتاب بر اساس شاخص های علمی و تعیین نقاط قوت و ضعف آن، به ویژه درباره روش شناسی آموزش زبان خارجی است. بدین منظور، از 18 معلم زبان انگلیسی پایه هفتم و 25 دانش آموز این پایه مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد . سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای مطالب ذکرشده هم چنین بررسی و تحلیل محتوای کتاب، مهم ترین نقاط قوت و ضعف این کتاب در بخش های مختلف بررسی شد.
Learning any language has its own specific constraints and problems; English language learning is not an exception. One of the most important problems in learning English language is the quality of textbooks. Since “Prospect 1” is Iranian students’ first formal contact with English language in their schooling programs، designing and developing this book is of crucial significance and logically requires the authors’ more sophistication and precision. Therefore، evaluating and analyzing the content of this book can be an effectual undertaking in diagnosing the strengths and weaknesses where of. The main objective of the present study was to evaluate and analyze this textbook qualitatively on the basis of scientific criteria and eventually identify its merits and demerits especially with regard to the methodology of teaching a foreign language. To do so، 18 EFL teachers and 25 students were interviewed. Then، using content-analysis of the interviewees’ responses and also the analysis and inspection of the book’s content، the most important strong and weak points were discussed in the article.
خلاصه ماشینی:
دربـارٔە آمـوزش الفبـا، بهنـام علویمقدم ، مدیر گروه زبان های خارجی دفتر تـألیف کتـاب هـای درسـی و سـردبیر گـروه تألیف کتاب جدید، در طی دورٔە آموزش ضمن خدمت ویژٔە آشنایی با کتاب زبان انگلیسی پایۀ هفتم این چنین اظهار نظر کرده است : برخلاف گذشته که حروف الفبای انگلیسی در ابتدای کتـاب بـه دانـش آمـوز آمـوزش داده میشد، در کتاب جدیدالتألیف ، این آموزش برای نخستین بار در جهان در کل کتاب توزیـع شده و در قالب مکالمه به دانش آموز ارائه میشود و این کار کارشناسانه نه تنهـا جـای هـیچ نگرانی برای والدین ندارد، بلکه باید گفت الفبای انگلیسـی از طریـق ایـن آمـوزش جدیـد بیش تر مورد تمرکز قرار می گیرد.
با توجه به مطالب پیش گفته ، به نظر می رسد که یکی از پیش فرض هـای اصـلی مؤلفـان کتاب این بوده است که در همۀ شهرها و روستاهای ایران آموزشگاه های زبان انگلیسی دایر بوده و بیش تر دانش آموزان با گذراندن برخی دوره ها، دست کم با مقدمات زبان انگلیسی تـا حدی آشنایی دارند و پس از آن آموزش زبان در این مقطع با استفاده از ایـن کتـاب کـاری راحت است ؛ اما با نگاهی اجمالی به بافت جمعیتی دانش آموزان در شهرها و روسـتاها و بـا در نظر گرفتن مناطق محروم و فقدان امکانات و آموزشگاه های زبان در بسـیاری از منـاطق محروم مشخص می شود که فرض مؤلفان صحت کافی ندارد و هم چنین در چنـین شـرایط جمعیتی و فرهنگی متفاوتی، نمی توان انتظار داشت که نتایج آموزشی یک سـانی بـه دسـت آید.