چکیده:
در حال حاضر در نظریه ها و تحقیقات یادگیری خودتنظیم که بخوبی پرورش یافته اند، باورهای انگیزشی فراگیران بعنوان پیش درآمدی بر استفاده از راهبردها در نظر گرفته می شوند. بر همین اساس هدف این تحقیق بررسی قدرت پیش بینی کننده پنج عامل انگیزشی (علاقه به تکلیف، انتظار پی آمد، خودکارآمدی، هدفگرایی و اسناد علّی) در یادگیری زبان بر پتانسیل دانشجویان کارشناسی برای استفاده از راهبردهای خودتنظیمی است. برای این منظور، داده هایی از 308 دانشجوی دانشگاه که از سطوح مختلف مهارتی برخوردار بودند، جمع آوری شد. شرکت کنندگان به نسخه فارسی یک ابزار جدید به نام پرسشنامه یادگیری خودتنظیم زبان (SRLLQ) پاسخ دادند که حاوی ابعاد باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها هدفگرایی، انتظار پی آمد و خودکارآمدی، پیش بینی کننده های قوی توانایی فراگیران برای استفاده از راهبردهای خودتنظیمی بودند. اگرچه تنها سه باور انگیزشی دارای اثرات پیش بینی کننده قابل توجهی بودند، این یافته بطور کلی نقش کلیدی باورهای انگیزشی را در هدایت و کنترل تلاش های زبان آموزان جهت یادگیری که به نوبه خود به بهبود عملکرد تحصیلی منجر میشود، تایید میکند. بر اساس این یافته ها، توصیه های متعددی جهت راهنمایی در زمینه تقویت پیشرفت زبان دوم زبان آموزان در دانشگاه ها به ذینفعان ارائه می شود.
خلاصه ماشینی:
بر همين اساس هدف اين تحقيق بررسي قدرت پيش بيني کننده پنج عامل انگيزشي (علاقه به تکليف ، انتظار پي آمد، خودکارآمدي ، هدف گرايي و اسناد علي ) در يادگيري زبان بر پتانسيل دانشجويان کارشناسي براي استفاده از راهبردهاي خودتنظيمي است .
(٢٠١٥,Pourghaz&Mofrad اين تحقيقات بطور کلي نشان داده اند که باورهاي انگيزشي زبان آموزان مانند خودکارآمدي ٦، هدف گرايي ٧، اسناد علي ٨، انتظار پي آمد٩ و علاقه به تکليف ١٠ مي توانند بکارگيري راهبردهاي خودتنظيمي را تسهيل کنند يا مانع آنها شوند.
Social cognitive theory نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره چــهاردهـم ، شـمـاره ١٩،پــايـيـز و زمـســتــان ١٤٣١٣٩٦ Motivational Beliefs: Impact on the Capacity to Employ Self.
بنابراين هدف اين مطالعه پاسخ به اين سوال تحقيقي است : کداميک از باورهاي انگيزشي بهترين پيش بيني کننده هاي استفاده از راهبردهاي خودتنظيمي در يادگيري زبان دوم از سوي دانشجويان هستند؟ روش پژوهش شرکت کنندگان براي انجام تحقيق حاضر ٣٠٨ دانشجوي کارشناسي که دوره انگليسي عمومي را مي گذراندند به روش احتمالي از دانشگاه هاي دولتي و آزاد در استان تهران انتخاب شدند.
شرکت کنندگان از بين مجموعه اي از دانشجويان فراگير زبان انگليسي نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره چــهاردهـم ، شـمـاره ١٩،پــايـيـز و زمـســتــان ١٤٥١٣٩٦ Motivational Beliefs: Impact on the Capacity to Employ Self.
Self-efficacy,goalorientationsandlearningstrategiesasmediators نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره چــهاردهـم ، شـمـاره ١٩،پــايـيـز و زمـســتــان ١٦١١٣٩٦ Motivational Beliefs: Impact on the Capacity to Employ Self.
Motivation in education: Theory, research نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره چــهاردهـم ، شـمـاره ١٩،پــايـيـز و زمـســتــان ١٦٣١٣٩٦ Motivational Beliefs: Impact on the Capacity to Employ Self.