چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش خودتوسعه ای بر آمادگی برای تغییر کارکنان دانشگاه خوارزمی و با میانجی گری بهسازی سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان ستاد و دانشکده های واقع در شهر تهران به تعداد 477 نفر بوده که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای با اختصاص متناسب، 172 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه خودتوسعه ای محقق ساخته مبتنی بر نظرات ابیلی و مزاری (1393) با پایایی (91/0)، بهسازی سازمانی لاک و کرافورد (2000) با پایایی (90/0) و آمادگی برای تغییر فرزانه (1393) با پایایی (89/0) استفاده شده است. به منظور تحلیل داده ها از رگرسیون گام به گام و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد، از میان مولفه های خودتوسعه ای، خودرهبری و خودمدیریتی 20 درصد از تغییرات بهسازی سازمانی و 29 درصد از تغییرات آمادگی برای تغییر را پیش بینی می کنند. مدل معادلات ساختاری نیز با شاخص های برازش مدل تایید شد و نشان داد خودتوسعه ای به طور مستقیم بر بهسازی سازمانی (26/0=γ) و با میانجی گری بهسازی سازمانی بر آمادگی برای تغییر (52/0=β) تاثیر می گذارد. هم چنین بهسازی سازمانی به طور مستقیم بر آمادگی برای تغییر (63/0=β) تاثیر می گذارد
خلاصه ماشینی:
Bouckenooghe, Devos, Van Den Broeck 8.
Ren and Chadee (رجوع شود به تصویر صفحه) خودتوسعه ای نه تنها در بافت موضوعی بهسازی سازمانی از مسیر توسـعه عامـل انسـانی قابـل طرح میباشد بلکه ، همان گونه که کانینگهام (٢٠٠٤) نیز تشریح نموده است ، خودتوسـعه ای یـک فرآیند تغییر مداوم و براساس خودآگاهی و درون گرایی فرد و خودآغازگری و خـودانگیزش بـرای گام گذاشتن در فرآیند تغییر است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش خودتوسعه ای بر آمادگی برای تغییر کارکنـان مراکـز آمـوزش عالی و با میانجیگری بهسازی سازمانی انجام شده است .
از میان ابعاد بهسازی سازمانی، مکانیزم های سودمند، نگرش به تغییر و هدف (شفافیت و قابـل پذیرش بودن اهداف سازمان )، قابلیت پیش بینی آمادگی برای تغییـر را داشـته اسـت کـه ضـمن تأکید بر توسعه این سه عامل ، پیشنهاد میشود، سازوکارهای تعمدی که در خـدمت فرآینـدهای تغییر سازمانی هستند، بیش از پیش در بدنه دانشگاه ها تقویت شوند.
Individual Readiness for Organizational Change and Its Implications for Human Resource and Organization Development.
A comprehensive self-development model of leaders and managers in organizations (With an emphasis on individual factors, and organizational).
Gap analysis of human resource self-development at higher education institutions (Case: Unversity of Tehran).
The role of human resource self-development on human capital of higher education institutions.
The Role of Self-Directed Learning In Human Capital of higher education institutions Case study in University of Tehran.
The role of self-leadership on staff human capital of higher education institutions (Case: University of Tehran).