چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر الگوی تخصیص منابع آموزش عالی در ایران است. برای این منظور شاخص های کلیدی تخصیص منابع آموزش عالی در سه گروه مولفه های سیاسی، عملکردی و رویکردی طبقه بندی شدند. پرسش نامه ی طراحی شده بر مبنای شاخص های موثر بر الگوی تخصیص منابع، میان مدیران و کارشناسان ارشد دانشگاه ها و سازمان برنامه و بودجه ی کشور، توزیع و داده های مورد نیاز برای بررسی و تحلیل شاخص های تخصیص منابع در وضعیت موجود و بهینه گردآوری شد. روش پژوهش به لحاظ نحوه ی گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته (کمی و کیفی) می باشد. براساس یافته های پژوهش، ایجاد تغییر و ارتقای الگوی تخصیص منابع آموزش عالی، مستلزم توجه بیشتر و عمیق تر به مولفه عملکردی و در نظر گرفتن اهمیت مولفه رویکردی است. نتایج آزمون فرضیه ها در وضعیت موجود نشان می دهد، الگوی تخصیص منابع به دانشگاه ها تحت تاثیر مولفه ها ی عملکردی و سیاسی قرار دارد در صورتی که در وضعیت بهینه الگوی تخصیص منابع آموزش عالی تحت تاثیر مولفه های عملکردی و رویکردی قرار می گیرد و مولفه سیاسی بر الگوی تخصیص منابع آموزش عالی تاثیری ندارد.
براساس یافته های پژوهش، مهم ترین شاخص های موثر بر الگوی تخصیص منابع آموزش عالی به شرح ذیل شناسایی شدند: «تحقق اهداف آموزشی برنامه ی راهبردی دانشگاه»، «تحقق اهداف پژوهشی برنامه راهبردی دانشگاه»، «اثربخشی فعالیت های آموزشی»، «هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه»، «منزلت و اعتبار دانشگاه»، «فرآیند مدیریت اثربخش و شفاف در دانشگاه ها»، «قابلیت پیش بینی روش و پارامترهای مورد استفاده تخصیص منابع» و هم چنین «شفافیت، عدالت و کارآمدی تخصیص منابع».
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل ٥٩ گویه در وضعیت موجود الگوی تخصیص منابع نشان میدهد، که ضریب تأثیر سه مؤلفه مورد مطالعه ، به ترتیب ، مؤلفه سیاسی با ضریب تأثیر ٠,٦٨٩، مؤلفه عملکردی با ضریب تأثیر ٠,٤٠١ و عامل مربوط به مؤلفه رویکردی با ضریب تأثیر ٠,٢٦٤ میباشد، بنابراین همان گونه که در نمودار (٣) مشاهده میشود، اگرچه بار عاملی مؤلفه عملکردی در حداقل میزان قابل قبول قرار دارد اما این موضوع میتواند نشانگر آغاز توجه به شاخص های عملکردی در روش تخصیص منابع باشد.
Progresses in higher education reform across Europe – funding reform, download: http://ec.
Autonomy and control, a university funding formula as an instrument of public policy, Higher Education, 18,559-583.
The Budget Law of 2010 for the Entire Country, Single Article of Large Tables of Resources and Consumption, Tehran: Higher Institute of Management and Planning Education and Research.
The Budget Law of 2010 for the Entire Country, Single Article of Large Tables of Resources and Consumption, Tehran: Higher Institute of Management and Planning Education and Research.
The Budget Law of 2010 for the Entire Country, Single Article of Large Tables of Resources and Consumption, Tehran: Higher Institute of Management and Planning Education and Research.
The Budget Law of 2010 for the Entire Country, Single Article of Large Tables of Resources and Consumption, Tehran: Higher Institute of Management and Planning Education and Research.
Overview of Models of Performance-Based Research Funding Systems, oecd document, download: http:// www.
Models of Financing Higher Education in Europe, Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) University of Twente, Retrieved from https://www.