چکیده:
هدف ازنگارش مقاله حاضر، بررسی نقش اخلاق حرفه ای در حسابداری و مدیریت مالی با تاکید
برجایگاه آموزش اخلاق حسابداری میباشد. اخلاق ازموضوعات مهمی است که همواره در همه رشته ها
و زمینهها بویژه در حسابداری وحسابرسی حائزاهمیت بوده ومی باشد. نظام هر حرفه، ترکیبی از قوانین،
مقررات و اخلاق حرفه ای میباشد که بر آن حاکم است. ضوابط رفتاری و اخلاقی هر حرفه، مهمترین خط
مشی آن را تشکیل میدهد و مواردی چون تعریف مفاهیم اصلی حرفه، روابط اعضا با جامعه و روابط اعضا
با یکدیگر را در بر میگیرد. اخلاق حرفه ای دانشی است که به نحوی روشمند، رفتار مناسب و درست را
در هر حرفه تبیین و رهنمودهای عملی و کاربردی را به منظور تعیین حد و مرز مسئولیتها، ارائه میدهد.
(بیات، ١٣٨٧ ). حرفه حسابداری، حسابرسی ومدیریت مالی با یکی از حساسترین موضوعات مرتبط با
اشخاص جامعه یعنی مال و دارایی افراد در ارتباط است. حسابداران مانند پزشکان هستند که اعتماد شخص
مقابل نقش اصلی را در شغل و حرفه آنان دارد. بیاعتمادی صاحبکار آفت سیستم های حسابداری و حرفه
است. میدانیم که وجود حرفه ای بنام حسابداری و حسابرسی پیامد وجود فعالیتهای اقتصادی و
سرمایهگذاری است و بدون آن شکل نخواهد گرفت. صاحبان کار محرکان چرخه اقتصادی محسوب
میشوند؛ بنابراین کسب اعتماد آنان در استفاده از حرفه حسابرسی، حسابداری و مدیریت مالی، وظیفه همه
حسابداران و شاغلان در این حرفه است تا آینده حرفه حسابداری تضمین شود. این مقاله بر آن است تا به
مفهوم اخلاق حرفهای و اهمیت و ابعاد گوناگون آن و نیاز جوامع امروز به اخلاق بپردازد. همچنین به
اهمیت اخلاق از دیدگاه اسلام وعوامل پایه ای اخلاق حرفه ای و اهداف آموزش اخلاق به حسابداران
اشاره می نماید. در ادامه، با اشاره به نقش اخلاق حرفه ای درحسابداری، ضرورت ترویج اخلاق حرفه ای
در سازمان بیان میشود. سپس تهدیدهای اخلاقی در حرفه حسابرسی و راههای مقابله با آن و مشکلات
اخلاقی حسابداری در اقتصاد امروز موردبررسی قرار میگیرد
خلاصه ماشینی:
(کاميابي و نوش آبادي، ١٣٩٢) هدف اين مقاله ، ارائـه راهنماييهاي لازم درباره رفتار حرفه اي، شامل ضوابط عمومي و اصول بنيادي است که بايد توسط کليه حسابداران حرفه اي، به منظور دستيابي به هدفهاي مورد نظر حرفه حسابداري رعايت شود.
طي قرن بيستم ، حرفه حسابداري به عنوان شغلي وابسته به اخلاق و اصول اخلاقي تلقي ميشد؛ اما اين ادعا از سوي تنظيم کنندگان مقررات ، قانون گذاران ، سرمايه گذاران و سهامداران مورد ترديد قرار گرفته است .
بدين منظور، شيوه هاي مختلفي براي آموزش اخلاق حرفه اي در سازمان ها به وجود آمده است که يادگيري مستقيم ، رايج ترين آنهاست ؛ اما اين شيوه نشان داده است که کارآيي لازم را ندارد.
با وجود مخالفت ، آموزش اخلاق حسابداري توسط دانشگاه ها و کنفرانس ها، توسط موسسات حرفه اي و شرکت هاي حسابداري ترغيب شده است .
بيان اصول بنيادي اخلاق و رفتار حرفه اي در نشريات ، تدوين و تصويب ضوابط و آئين نامه ها اگر چه اقداماتي لازم و مفيد است اما بدون تدوين و اجراي برنامه اي بلندمدت براي افزايش ميزان آگاهيهاي حسابداران در اين زمينه و گسترش فرهنگ رعايت اخلاق و رفتار حرفه اي نميتواند تاثير چنداني داشته باشد.
__ Goram Svensson , Greg Wood (2003), "The dynamics of business ethics: a function of time and culture- cases and models", Management Decision, Vol. 4, pp.