چکیده:
در بازارهای امروزی، افزایش چشمگیری در فاصله موجود بین ارزش بازار و ارزش دفتری شرکت دیده
میشود. این تفاوت، مربوط به دارایی های نامشهود شرکت است که بعنوان سرمایه فکری شناخته شده اند.
بنابراین سرمایه فکری مقوله ارزشمندی است که موجب ایجاد مزیت رقابتی شرکت و محرک رشد
تجاری آن شده وبر عملکرد شرکت ها اثرگذار است .بنابراین آنچه که سازمانها را از هم متمایز میسازد،
گذشته از سرمایه، فناوری، ماشین آلات و مواد اولیه در اختیار آنها، نیروی انسانی و آن هم نیروی انسانی
متخصص و کارآمد است که در اصطلاح امروزی؛ سرمایه های فکری گفته میشود. سرمایه های فکری
هر سازمان به عنوان مهمترین عامل نیل به اهداف سازمانها تلقی میگردد. رقابتی شدن بازار وسازمانها و
بویژه بازار اشتغال و استخدام، تغییرات در نیروی انسانی را به مسیری رهنمون ساخته است که از نیروی
انسانی و سرمایه های فکری به عنوان سلاح برتر استراتژیک و مهمترین عامل رسیدن به مزیت رقابتی ذکر
گردد. با توجه به اهمیت روز افزون عامل انسانی و سرمایه های فکری در سازمانها و در فرآیند کسب و
کار به ویژه در زمینه ارائه خدمات تخصصی متنوع هم چون مشاوره و برنامه ریزی مالی- علاوه بر انجام
وظایف عمومی- بیش از هر زمان، لزوم وجود سیستم و ابزاری احساس میشود که زمینه لازم را جهت
تعیین ارزش واقعی خدمات ارائه شده توسط عامل نیروی انسانی فراهم کند. بنابراین مدیران منابع انسانی
سازمانها برای بهبود و ارتقای کارایی و اثربخشی سازمان، در جهت رسیدن هر چه سریع تر به اهداف
برنامه ریزی شده، نیازمند به کارگیری سرمایه های فکری هستند. و از سویی دیگر در اقتصاد دانش محور،
از سرمایه فکری به عنوان ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می شود و در دنیای امروز موفقیت هر سازمان
به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد زیرا مدیران با تلاش برای جذب، پرورش نگهداشت و به
کارگیری نیروهای دانشگر و متخصص و با تجربه مزیت رقابتی امروز و فردای خود را تضمین خواهند
کرد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهميت روز افزون عامل انساني و سرمايه هاي فکري در سازمان ها و در فرآيند کسب و کار به ويژه در زمينه ارائه خدمات تخصصي متنوع هم چون مشاوره و برنامه ريزي مالي - علاوه بر انجام وظايف عمومي - بيش از هر زمان ، لزوم وجود سيستم و ابزاري احساس ميشود که زمينه لازم را جهت تعيين ارزش واقعي خدمات ارائه شده توسط عامل نيروي انساني فراهم کند.
بنابراين مديران منابع انساني سازمان ها براي بهبود و ارتقاي کارايي و اثربخشي سازمان ، در جهت رسيدن هر چه سريع تر به اهداف برنامه ريزي شده ، نيازمند به کارگيري سرمايه هاي فکري هستند.
و از سويي ديگر در اقتصاد دانش محور، از سرمايه فکري به عنوان ايجاد ارزش براي سازمان استفاده مي شود و در دنياي امروز موفقيت هر سازمان به توانايي مديريت اين داراييها بستگي دارد زيرا مديران با تلاش براي جذب ، پرورش نگهداشت و به کارگيري نيروهاي دانشگر و متخصص و با تجربه مزيت رقابتي امروز و فرداي خود را تضمين خواهند کرد.
پيشنهادات : در اقتصاد دانش محور، از سرمايه فکري به منظور ايجاد ارزش براي سازمان استفاده مي شود و در دنياي امروز، موفقيت هر سازمان به توانايي مديريت اين داراييها بستگي دارد لذا ضروري است که مديران جهت ارتقاي عملکرد سازمان خود به سرمايه هاي فکري، توجه اي ويژه داشته باشند.