چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای تنظیم هیجان بر ناگویی خلقی در سربازان انجام شد. این پژوهش کارآزمایی بالینی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی سربازان یک واحد نظامی شهر تهران در سال 1395 بود. تعداد 350 نفر از سربازان با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو را تکمیل کردند. سپس تعداد 66 نفر که دارای بالاترین نمرات در پرسشنامه ناگویی خلقی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش تکنیکهای تنظیم هیجان (هر جلسه 90 دقیقه و هر هفته دو جلسه) دریافت نمود و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند، پس از پایان مداخله، مجدداً پسآزمون روی دو گروه اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش تکنیکهای تنظیم هیجان باعث کاهش ناگوییخلقی در سربازان میشود. به نظر میرسد که آموزش تکنیکهای تنظیم هیجان با اصلاح راهبردهای تنظیم هیجان سازش نایافته، میتواند روش مناسبی برای پیشگیری از مشکلات هیجانی باشد.
خلاصه ماشینی:
"Lee Leahy, Napolitano, & Tirch Garnefski Gross & Jazaieri Sun Amstadter Kring & Sloan Nolen-Hoeksema, Wisco, & Lyubomirsky Kraaij یکی از واضحترین سازههایی که به منظور بررسی مشکلات مرتبط با پردازش و تنظیم هیجان مورد مطالعه قرارگرفته است آلکسیتایمی (ناگویی خلقی) است (والر و شیدت، 2006).
Waller & Scheidt Denollet, Nyklicek, & Vingerhoets Sifneos Swart, Kortekaas, & Aleman Aldao Koole Gratz & Roemer Van Dillen John reappraisal repression افراد آلکسیتایمی به احتمال زیاد استراتژیهای سرکوب و با احتمال کمتری از استراتژیهای ارزیابی دوباره در مقایسه با اشخاص غیر آلکسیتایمی استفاده میکنند (اسوارت و همکاران، 2009، چن، اکسو، جینگ و چان، 2011).
روش جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای تنظیم هیجان روی ناگویی خلقی در سربازان طرحریزی شده است.
پس از جمعآوری پرسشنامهها، با استفاده از نرمافزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شد و بعد 50 نفر از افرادی که بالاترین نمرهها را کسب کردند مشخص و بهطور تصادفی بر اساس معیارهای ورود و خروج: بالا بودن نمره در پرسشنامه آلکسیتایمی (بالاتر از 60)، مرد بودن، وجود مشکلات روانی، کسب رضایت آگاهانه در پژوهش و داشتن حداقل Parker external orientation validity تحصیلات، در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند سپس به مدت 8 جلسه، هفتهای 2 جلسه هر جلسه به مدت 1 ساعت و نیم تکنیکهای تنظیم هیجان روی افراد گروه آزمایش آموزش داده شد و در این مدت افراد گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند."